Św. Jakub Starszy Apostoł był jednym z
12 uczniów Jezusa. Jakubem Większym, lub
Starszym został nazwany w ewangelii św. Marka (Mk 15,40), dla odróżnienia od
drugiego apostoła Jakuba zwanego Mniejszym lub Młodszym. Pierwszy męczennik
wśród Apostołów, zginął ścięty mieczem w Jerozolimie w 44 r.
święty Jakub Starszy Apostoł
Portico Gloria w katedrze św. Jakuba w Santiago de Compostela |
Jest świętym czczonym w całym kościele chrześcijańskim. Święto w kościele zachodnim obchodzone jest 25 lipca, w kościele wschodnim 30 kwietnia a w kościołach latynoskich 30 grudnia. Święty Jakub jest patronem Hiszpanii i Portugalii, pielgrzymów, zakonów rycerskich walczących z muzułmanami, hospicjów i szpitali, a także kapeluszników i sierot. Wymieniany jest w Modlitwie Eucharystycznej Kanonu rzymskiego.
Głównym miejscem kultu jest katedra św
Jakuba w Santiago de Compostela, gdzie w krypcie pod ołtarzem znajduje się relikwiarz
z jego szczątkami.
Wizerunki świętego Jakuba
Starszego Apostłoa przedstawia się zwykle z atrybutami pielgrzyma: długą laską (bordon) z zawieszoną na niej tykwą,
kapeluszem z szerokim rondem, muszlą, oraz Biblią.
Santiago Peregrino, katedra św. Jakuba w Santiago de Compostela |
Często przedstawiany jest też jako Santiago Matamoros, (św. Jakub Pogromca Maurów): wojownik na koniu z mieczem i czerwonym krzyżem, zwanym Krzyżem Santiago.
Bitwa
pod Clavijo, Antonio Gonzaez Ruiz, Monasterio de Uclés
|
Opowieść o życiu, śmierci i kulcie św.
Jakuba Starszego Apostoła stanowi splot przekazów historycznych, legend i tradycji.
Ewangelie kilkanaście razy wspominają Jakuba Starszego Apostoła. Dzieje
Apostolskie wymieniają go na liście Apostołów oraz wzmiankują o jego
męczeńskiej śmierci. W opisie rozesłania Apostołów z misją ewangelizacyjną Jakub
nie jest wymieniany i nie ma również wzmianki o jego pobycie w ówczesnej
prowincji rzymskiej Hispania.
Pod koniec starożytności i na początku
średniowiecza o św. Jakubie Starszym piszą:
- Klemens Aleksandryjski w VII ks.
"Hypotyposeis".II/III w.,
- Euzebiusz z Cezarei w IV w.,
ale nie wspominają o jego misji
ewangelizacyjnej i o grobie na Półwyspie Iberyjskim.
Pierwsze informacje o misji
ewangelizacyjnej, miejscu pochówku i kulcie św. Jakuba pochodzą z legend i
tradycji powstałych głównie w okresie wczesnego średniowiecza, pochodzą z dzieł
napisanych jeszcze przed odkryciem grobu św. Jakuba:
- Breviarium Apostolorum z VI/VII w.,
zredagowane weWłoszech i Francji, jako pierwsze podaje, że św. Jakub
głosił Ewangelię na Półwyspie Iberyjskim,
- św. Izydor z Sewilli (San Isidorio) w
"De ortu et obitu Patrum", z VII w., dwukrotnie pisze o działalności
apostolskiej św. Jakuba w Hiszpanii,
- Beda Czcigodny, angielski mnich,
który na początku VIII w., sto lat przed odkryciem grobu świętego Jakuba,
wspomina w napisanych żywotach świętych, że Jakub jest on pochowany w
latynoskich ziemiach zachodnich, ale nie podaje konkretnego miejsca,
- "O Dei Verbum Patris ore
proditum" asturyjski hymn napisany w VIII w. na cześć św. Jakuba wychwala
jego misję w Hiszpanii (Hispanii) i ustanawia opiekunem i patronem chrześcijan
w Asturii,
- Beato de Liéban w Komentarzu do
Apokalipsy (Commentarium in Apocalypsin) napisanym w VIII w. pisze, że św.
Jakub był ewangelizatorem Hiszpanii. Prawdopodobnie był również autorem
wymienionego powyżej hymnu asturyjskiego.
Najbardziej obszerną opowieść o życiu,
śmierci i pochówku św. Jakuba Starszego Apostoła zawiera zbiór średniowiecznych
tekstów o nazwie „Legenda Ormiańska”. Opisuje ona, że Jakub nie odniósł zbytniego sukcesu: w Oviedo
nawrócił jednego człowieka, w Caesaraugusta (Saragossa) - ośmiu. Wtedy ukazała mu
się Maryja na kolumnie i nakazała mu,
aby Jej zbudował sanktuarium co też natychmiast uczynił, dając początek sławnego
sanktuarium Virgen del Pilar.
Francisco Goya, Objawienie Virgen del Pilar |
Opowieści o św. Jakubie znaleźć można
jeszcze w późniejszych dziełach:
- "Historia Compostellana" z
XII w.
- Codex Calixtinus z XII w., który w
całości poświęcony jest św. Jakubowi
- Złota Legenda Jakuba de Voragine z
XIII w.,
- Żywoty Świętych Piotra Skargi z
przełomu XVI XVII w.
Codex Calixtinus |
Wszystkie dostępne materiały źródłowe i teksty
wymienił oraz przeanalizował Ks. Marek Starwieyski w artykule „Legenda Św.
Jakuba Większego Apostoła”, Warszawskie Studia Teologiczne” VIII/1995. Wiele
tradycji i legend zostało potwierdzonych przez badania historyczne i prace
archeologiczne prowadzone w miejscach związanych z kultem św. Jakuba Starszego
Apostoła.
Święty Jakub w sztuce
Historia i legenda św. Jakuba ma bardzo
bogatą prezentację w sztuce, od średniowiecza do czasów współczesnych. Oprócz
przedstawień wizerunku świętego z jego atrybutami, ukazywany jest również w
scenerii wydarzeń i cudow, jakie dokonały się za jego wstawiennictwem. Szcególnym
rodzajem prezentacji św. Jakuba są dzieła malarskie i rzeźbiarskie ukazujące
całą jego legendę, wśród których najbardziej znanymi tego rodzaju dziełami
sztuki są:
- polichromia w kaplicy Ovetari w
kościele Eremitani w Padwie,
- polichromia kaplicy św. Jakuba w bazylice św. Antoniego w Padwie,
- rzeźby na zewnętrznej stronie coro w
katedrze w Amiens,
- Puerta Santa w katedrze w Santiago de
Compostela,
- ołtarz Jana Goodyera znajdujący się w
muzeum katedry w Santiago de Compostela.
Wsród dzieł sztuki przedstawiających cuda św. Jakuba, jednymi z najbardziej znanych są:
- ołtarz św. Jakuba w kościele Santa Maria la Blaca w Villacazar de Sirga,
- tryptyk przedstawiający cuda św. Jakuba, znajdujący się w Muzeum Sztuki w Indianapolis.
Wsród dzieł sztuki przedstawiających cuda św. Jakuba, jednymi z najbardziej znanych są:
- ołtarz św. Jakuba w kościele Santa Maria la Blaca w Villacazar de Sirga,
- tryptyk przedstawiający cuda św. Jakuba, znajdujący się w Muzeum Sztuki w Indianapolis.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz