Co roku do Santiago
de Compostela przybywa kilkaset tysięcy pielgrzymów, pieszo, na rowerach, czy
też konno. Co kilka lub kilkanaście lat, w czasie Roku Świętego Jakubowego, w
którym dzień wspomnienia św. Jakuba Starszego Apostoła przypada w niedzielę,
liczba pielgrzymujących podwaja się, a cała Hiszpania nastawiona jest na
przyjęcie i ugoszczenie pątników, a także turystów, ciekawych obejrzenia i
poznania tej ponad 1200 letniej religijnej tradycji i jednego z największych
sanktuariów na świecie.
Historia kultu świętego Jakuba Starszego Apostoła
Kult św.
Jakuba Starszego Apostoła rozpoczął się wraz z cudownym odkryciem jego grobu około
814 r., w miejscu, w którym obecnie znajduje się katedra pod jego wezwaniem w
Santiago de Compostela. Wiadomość o tym
wydarzeniu zaczęła się szybko rozprzestrzeniać wśród chrześcijan
żyjących w niezajętej przez Muzułmanów północnej części Półwyspu Iberyjskiego.
Za przykładem danym przez króla Asturii Alfonso II, który uważany jest za
pierwszego pielgrzyma, do grobu św. Jakuba, zaczęli tam również wędrować
mieszkańcy z terenów Asturii i Navarry.
król Asturii Alfonso II i biskup Teodomiro przy grobie św. Jakuba |
Zachętą dla ludzi spoza Pirenejów była
pielgrzymka biskupa Golscheka z Le Puy we Francji, którą odbył w X w. Wielką
działalność propagującą pielgrzymki prowadził w XI w. arcybiskup Composteli
Gelmírez i mnisi z opactwa Cluny, którzy widzieli w tym pielgrzymowaniu moralną
i religijną odnowę dla społeczeństwa i kościoła rozbitego różnymi herezjami.
Militarne sukcesy władców Kastylii i Navarry w walce z muzułmańskim Kalifatem Kordoby,
a także kres pielgrzymek do Jerozolimy po zajęciu przez muzułmanów Ziemi
Świętej, spowodowały gwałtowny wzrost liczby pielgrzymów, wędrujących do grobu
św. Jakuba, już od II połowy XI w. Zza Pirenejów pielgrzymują przede wszystkim
Francuzi i dzięki przynoszonym przez nich opowieściom, pamiątkom, a także
relikwiom św. Jakuba, kult tego świętego rozprzestrzenia się na teren Francji.
W ślad za nimi pielgrzymować zaczynają Niemcy, mieszkańcy Niderlandów i
Anglicy, którzy przypływają statkami do portów nad Zatoką Biskajską.
Przez całe średniowiecze pielgrzymki do
grobu świętego były niezwykle popularne. Grób Świętego Jakuba Starszego
Apostoła w Santiago de Compostela stał się, po Ziemi Świętej i Rzymie,
najważniejszym celem ówczesnych peregrynacji. Drogę do Santiago nazywano często
Drogą Gwiazd – w nawiązaniu do gwiazd konstelacji Mlecznej Drogi, które
wędrującym pielgrzymom wskazywały drogę w kierunku zachodnim, do Santiago de
Compostela. Z początkiem XVI w., wraz z podbojem Ameryki przez Hiszpanów, kult św.
Jakuba dotarł na ten kontynent, jako patron konkwistadorów. Wiele
nowozakładanych przez Hiszpanów miast otrzymało w nazwie Santiago (św. Jakub).
Po koniec XVIII w. kult św. Jakuba został przejęty przez nawróconych na
chrześcijaństwo Indian Ameryki Południowej i Środkowej, który stał się patronem
i obrońcą uciśnionych rdzennych mieszkańców.
Początek ery nowożytnej, nazywany
renesansem i humanizmem, a w Polsce Odrodzeniem, mimo, że dał ogromny wkład w
sztukę sakralną, rozpoczął też powolny proces negacji tak popularnemu do tej
pory kultowi świętych i związanemu z tym pielgrzymowaniem. Dodatkowo kres
wielkiego pielgrzymowania mieszkańców Europy spowodowały wojny, jakie tyczyły
się na terenie Europy od XVII do połowy XX w. Po II Wojnie Światowej grób św. Jakuba
odwiedzało rocznie zaledwie 60 do 200 pielgrzymów.
Odrodzenie idei pielgrzymowania do grobu
św. Jakuba w Santiago de Compostela dała pielgrzymka Jana Pawła II w 1982 r. i
wygłoszenie „Aktu Europejskiego” do zgromadzonych przedstawicieli władz, a także
pielgrzymów, których liczba po raz pierwszy w XX w. przekroczyła 1000 osób.
Masowy ruch pielgrzymkowy rozpoczął się od Światowego Dnia Młodzieży w 1989 r.,
podczas którego Jan Paweł II wygłosił emocjonalną, ale też pełną refleksji i
wiary, homilię „Droga”. Obecnie, każdego roku Santiago de Compostela odwiedza
kilkaset tysięcy pielgrzymów.
Kult św. Jakuba
Kult św. Jakuba przejawia się przede
wszystkim w pielgrzymowaniu do jego grobu w krypcie przebudowanej z dawnego
rzymskiego grobowca, znajdującej się pod głównym ołtarzem katedry w Santiago de
Compostela. Od samego początku nawiedzenie jego grobu wiązało się z pokutą za
najcięższe grzechy i chęcią nawrócenia się na drogę wiary chrześcijańskiej.
Pokutę w formie pielgrzymki zadawali spowiednicy w całej Europie zarówno
władcom, szlachetnie urodzonym i rycerzom, jak i zwykłym ludziom, dla których
ta pątnicza wędrówka była często najważniejszym wydarzeniem całego doczesnego
życia. Nie wszyscy mieli możliwość i środki finansowe na odbycie, często kilkumiesięcznej,
wędrówki.
Z biegiem lat, za sprawą powracających
pielgrzymów i przywożonych przez nich relikwii, misjonarzy z Hiszpanii, oraz
uwarunkowań religijnych i politycznych, św..Jakub stał się
wszechobecny. Mimo, ze pielgrzymka do grobu świętego Jakuba Starszego
Apostoła jest najważniejszym aktem kultu, a katedra w Santiago de Compoestela
jest najważniejszym sanktuarium św. Jakuba, na całym świecie powstało wiele
innych sanktuariów i kościołów, które mają relikwie św. Jakuba: głowę,
kończyny, żebra, szczęki, zęby, fragmenty kości, a nawet włosy z brody, kawałek
przypisywanego mu ciała a nawet krople krwi ... i całe ciało. W miejscach
tych rozwinął się lokalny kult i przez lata wytworzył swoisty rytuał lokalnych
pielgrzymek.
Kult pielgrzymowania do grobu św. Jakuba
podtrzymują stowarzyszenia nazywane Bractwami św. Jakuba, zrzeszone w głównej
organizacji, jaką jest Arcybractwo w Santiago de Compostela - Archicofradía
Universal del Apóstol Santiago.
Relikwie św. Jakuba
Ilość relikwii św. Jakuba znajdujących
się na całym świecie budzi często uzasadnione obawy co do ich pochodzenia. Nie
było metod i możliwości sprawdzenia autentyczności relikwii przywożonych przez
pielgrzymów do diecezji lub parafii, lub kupowanych od handlarzy, głównie w
okresie średniowiecza, poza dołączonym pisemnym (często wątpliwym)
certyfikatem. Najwięcej miejsc, w których znajdują się relikwie
Świętego Jakuba jest we Francji. Ponieważ nie każdy mógł udać się do
Galicji, powstało wiele miejsc pielgrzymkowych do św. Jakuba. To tłumaczy
budowę wielu obiektów sakralnych poświęconych św. Jakubowi, często z małą
relikwią świętego i ważniejszych kościołów ze znaczącą relikwią jak stopa,
ramię lub głowa, nawet całe ciało. W samej Francji istnieją trzy groby
zawierające jego ciało, dziewięć głów i liczne kończyny! Kościół na próżno
usiłował zidentyfikować każdą relikwię, jako innego Jakuba, ale wierni widzieli
w nich tylko jednego wyjątkowego apostoła. Najbardziej znane to Arras,
Toulouse, Chartres, Angers, kaplica Angillon i Echirolles w pobliżu
Grenoble, Aire-sur-la-Lys, Cappelle-Brouck i Montrouge. Przeprowadzone
na początku XXI w. badania relikwii z Arras I Montrouge potwierdziły wysokie
prawdopodobieństwo ich autentyczności.
Francja, miejsca relikwii św. Jakuba |
Tuluza, kościół San Sermin, relikwie św. Jakuba |
Locquirec, kościół św. Jakuba relikwiarz krwi św. Jakuba |
Od XVII w. w nadmorskiej miejscowości
Locquirec w Bretanii, położonej na półwyspie o nazwie Finistère (sic!),
mieszkańcy oddają cześć ciału św. Jakuba Starszego Apostoła, które według
spisanych przekazów, przywiezione zostało statkiem z Santiago de Compostela, by
ukrycia przed spodziewanym napadem na Galicję floty angielskiej pod dowództwem
Francisa Drake’a. W kościele św. Jakuba, wybudowanym w połowie XVII w.,
znajduje się relikwiarz z ciałem Apostoła. Jest również relikwia krwi św.
Jakuba, z potwierdzeniem autentyczności wydanym przez papieża Leona XIII w 1887
r. 25 lipca relikwiarz z ciałem św. Jakuba w uroczystej morskiej procesji, jest
przewożony statkiem wzdłuż półwyspu Finistère w Bretanii.
Kult św. Jakuba w Polsce
Kult św. Jakuba wprowadzili, za czasów
panowania Kazimierza Odnowiciela, benedyktyni pochodzący
z Leodium (obecnie Liège), w którym to mieście od początku
pielgrzymowania rozwinął się kult św. Jakuba, za sprawą przywiezionej tam
relikwii Apostoła. W XI w. było już 15 kościołów pod jego wezwaniem. Najstarsze
kościoły w diecezji kieleckiej wybudowane zostały pod jego wezwaniem. Na
początku XVI w., według arcybiskupa Jana Łaskiego, w diecezji
gnieźnieńskiej było 28 kościołów pod wezwaniem św. Jakuba. W XVI w na
Kazimierzu (obecnie dzielnica Krakowa), działała szkoła pod patronatem św.
Jakuba. W diecezji krakowskiej w XV w. było 28 kościołów pod
wezwaniem Apostoła. Najstarsze pochodzą z XI-XII , większość z XIII w.
Obecnie jest 146 parafii pod wezwaniem
św. Jakuba, kościołów i kaplic 164. Są to m.in. bazylika archidiecezjalna
w Szczecinie, konkatedra w Olsztynie, bazylika w Nysie. W Polsce jest
5 sanktuariów św. Jakuba Starszego Apostoła: w Jakubowie, Lęborku, Brzesku,
Szczyrku i w Małujowicach, ustanowione w 2016 r. Relikwie znajdują się także w
kościołach św. Jakuba w Sączowie, Łebie, Więcławicach i Podegrodziu.
Szczyrk, sanktuarium św. Jakuba, relikwiarz |
Najstarsze
zachowane wizerunki św. Jakuba pochodzą z XV w. W Katalogach Zabytków
zarejestrowanych jest ok. 120 wizerunków św. Jakuba.
Sandomierz, św. Jakub |
Camino de Santiago
Droga
Świętego jest szlakiem pielgrzymkowym do grobu św. Jakuba Starszego
Apostoła znajdującego się katedrze św. Jakuba w Santiago de
Compostela w Galicji w północno-zachodniej Hiszpanii.
Pierwsze szlaki prowadziły dawnymi starożytnymi drogami. Wraz z rozwojem w
średniowieczu ruchu pielgrzymkowego powstawały nowe drogi, będące też
traktami handlowymi. Po Apelu Europejskim Jana Pawła II i odnowieniu
pod konie XX w. tradycji pielgrzymowania do groby świętego Jakuba
Parlament Europejski w 1987 r. ustanowił Camino de Santiago Pierwszym Szlakiem
Kulturowym Europy, nadając mu oprócz znaczenia religijnego, t6akze charakter
świecki.
W
Polsce Drogi św. Jakuba powstają od 2004 r., łącząc się z
podobnymi drogami w krajach sąsiednich: w Rosji, Litwie, Ukrainie,
Słowacji, Czechach i w Niemczech, w „sieć dróg, która oplotła Europę” (JP II),
prowadzących do grobu św. Jakuba w Santiago de Compostela. Drogi znakowane są uniwersalnym symbolem pielgrzymów jakubowych – Muszlą św. Jakuba.
Patronat św. Jakuba
W Kościele Zachodnim Jakub Starszy
jest patronem Hiszpanii i Portugalii, oraz walk
z islamem, zakonów rycerskich, opiekunem pielgrzymów. W Kościele
Wschodnim patronuje rybakom, którzy zanoszą do niego modlitwy o obfite
połowy i szczęśliwe wiatry. Jest również patronem wojowników,
aptekarzy, pielgrzymów, robotników, żebraków; dawniej był patronem
woskarzy, kapeluszników. Jest opiekunem jabłek i ziemiopłodów; wzywany w
modlitwach o pogodę i w przypadku reumatyzmu.
Dzień św. Jakuba
Wspomnienie św. Jakuba Starszego Apostoła
przypada na różne dni w roku.
25 lipca Święto liturgiczne obchodzone
jet w kościele katolickim, anglikańskim i ewangelickim,
30 grudnia wspominane jest przeniesienia
relikwii,
3 stycznia w kościele ormiańskim
obchodzone jest święto przeniesienie głowy Apostoła do katedry św. Jakuba
w Jerozolimie.
Cerkiew prawosławna dwukrotnie wspomina
apostoła Jakuba:
30 kwietnia /13 maja
według kalendarza gregoriańskiego),
30 czerwca /13 lipca (Sobór
dwunastu apostołów).
Ikonografia św. Jakuba Starszego Apostoła.
W ikonografii św. Jakub Starszy
przedstawiany jest jako starzec o silnej budowie ciała, z niedługą brodą.
Atrybuty, jakie mu towarzyszą, dają mu różną prezentację wynikającą z historii
i legendy o Apostole.
Święty
Jakub Starszy Apostoł
Jest to najstarsza prezentacja, jako biskupa Jerozolimy, w ornacie
ze stułą, z księgą Nowego Testamentu, występująca głównie w ikonach Kościołów
Wschodnich, lub współczesnych obrazach
wzorowanych na tych ikonach. Często mylony jest ze św. Jakubem Sprawiedliwym.
Święty Jakub Męczennik
Przedstawiany w szatach biskupa i z
mieczem. Święty Jakub był biskupem Jerozolimy. Jako pierwszy wśród apostołów poniósł
śmierć męczeńską przez ściecie mieczem w 44 r. z rozkazu Heroda Agryppy I,
wnuka Heroda I Wielkiego.
Święty Jakub pielgrzym
To najbardziej rozpowszechniona
prezentacja Apostoła, wędrującego boso, lub odpoczywającego pielgrzyma,
ubranego w tunikę, lub pelerynę, z laską i muszlą przegrzebka, oraz dość często
noszącego kapelusz z szerokim rondem.
Santiago Matamoros
Święty Jakub pogromca Maurów
reprezentowany jest jako rycerz z mieczem na koniu, tratujący muzułmanów. Jest
to ikonografia upamiętniającą legendarną interwencję świętego podczas bitwy pod
Clavijo.
Santiago del Espaldarazo – del Accolade
W kaplicy Santiago y Asuncion w Monasterio de Las Huelgas jest
polichromowana drewniana rzeźba z XIII w. przedstawiająca świętego Jakuba siedzącego
z podniesionym mieczem w prawej dłoni, wykorzystywana jest podczas ceremonii pasowania
na rycerzy.
Santiago Mataindios
Święty Jakub pogromca Indian w Ameryce Południowej
i Środkowej podczas konkwisty Hiszpanów na ten kontynent w XVI i XVII w.,
przedstawiany jako rycerz na koniu nad leżącymi na ziemi postaciami Indian. Sto
lat później ten sam konny wizerunek św. Jakuba stał się patronem i orędownikiem
zniewolonych mieszkańców tych terenów, zmieniając przydomek na Tlateloco.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz