Opowieść o przeniesieniu ciała św. Jakuba do Galicji składa się z wielu legend, które na przestrzeni wieków pojawiły
się i zostały spisane. Różnią się między sobą one szczegółami, ale wszystkie zachowują
pewien chronologiczny porządek. Droga, jaką z ciałem św. Jakuba Starszego
Apostoła odbyli jego uczniowie Teodorio i Anastasio od portu Joppa (Jafa), aż
do pochowania swojego nauczyciela, w Galicji prowadzi przez szereg miejsc,
które do dzisiaj przypominają te niezwykłe, cudowne zdarzenia, jakie miały
miejsce podczas Translatio Jacobeo, czyli przeniesienia ciała św. Jakuba.
Mapa Trnaslatio Jacobea w Galicji. Historia apostoła Iesusa Christo Sanctiago Zebedeo, patrona i kapitana generalnego Hiszpanii, Castellá Ferrer 1610 r. |
Kiedy statek wiedziony przez
anioły dotarł do wybrzeży Galicji, gdzie najpierw wydarzył się cud muszli, a
potem uzdrowienie niewidomego, nadszedł moment najważniejszy, ale też
najtrudniejszy w tej wędrówce: spotkanie z królową Luparią, władczynią
zachodniego wybrzeża rzymskiej prowincji Gallaecia.
Droga do Dugium
Uczniowie z ciałem Jakuba i królowa Luparia |
Teodorio i Anastasio przybyli więc do zamku na wzgórzu, zwanego
castro Lupario, do owej wspomnianej kobiety, władczyni Finis Terrae, krainy
leżącej na krańcach rzymskiej prowincji Gallaecia i rzekli do niej:
- Nasz Pan Jezus Chrystus posłał
ci ciało swego ucznia, abyś tego, którego żywego nie przyjęłaś, przyjęła
martwego.
Z uśmiechem odpowiedziała:
- Musicie zobaczyć Regulusa,
wielkiego pana i władcę, kapłana Ara Solis na Cabo Neiro, zamieszkującego w Dugium. To
jest ten, który może pomóc. Tam was zaprowadzi droga.
A tłumy ludzi nadal
przychodziły dotknąć kamiennego sarkofagu.
Uczniowie zaś podążyli do króla,
śmiało weszli przed jego oblicze i prosili go, aby im dał wspomniane
wyżej miejsce. Król jednak, skoro tylko usłyszał ich mowę, nie tylko że
nie zgodził się na to, o co prosili, ale kazał ich wsadzić do
więzienia, by potem zabić; bowiem był poganinem i pamiętał, że Jakub zburzył
jego świątynie. Ale gdy nastała noc, anioł naszego Pana otworzył więzienie przez
niewidzialne drzwi i uciekli sprzed jego (Regulusa) oblicza, nie doznawszy
jakiejkolwiek szkody, i powrócili drogą, którą byli przyszli.
Uwolnienie uczniów Jakuba Padwa, bazylika św. Antoniego, kaplica św. Jakuba 1370 r. |
Król zaś, kiedy dowiedział
się, że uciekli, bardzo się rozgniewał i natychmiast udał się za
nimi w pościg z dużą liczbą żołnierzy, aż do rzeki Zara, do portu
zwanego Mararia, gdyż pragnął ich zabić. Było zaś tam źródło
obudowane od dawnych czasów i potężna krypta murowana z wielkich kamieni.
Weszli do niej uczniowie Apostoła, lecz niedługo w niej przebywali, i jeszcze
szybciej stamtąd odeszli. Król i jego świta, skoro przybyli do
wspomnianego źródła, weszli tam wszyscy, a Regulus pozostał. Spodobało się jednak Bogu i
Apostołowi Jakubowi, by krypta zawaliła się i nie został [przy życiu]
nikt, i więcej ich już nie widziano.
Dwaj uczniowie byli dalej ścigani,
ale przeszli przez most nad Tamara (rio Tambre), a most zawalił się kiedy żołnierze tam weszli
i utonęli, a byli blisko uczniów.
Cud na Ponte Maceira. Santiago de Compostela, Museo Peregrinaciones |
A kiedy Regulus to usłyszał,
żałował tego, co zrobił dla siebie i dla swego ludu, więc posłał za nimi,
prosząc ich, aby wrócili i aby mógł stać takim, jak oni sami. Więc wrócili
i nawrócili mieszkańców tego miasta na wiarę Bożą.
Tymczasem, bez wiedzy uczniów
Jakuba, którzy poszli do Cabo Neiro, królowa Luparia kazała żołnierzom zabrać sarkofag,
w którym było ciało Apostoła i zanieść na Mons Illicinus, zwane też Świętą
Górą, i wrzucić na jej szczycie do wielkiej pionowej jaskini. Ale nie dali rady tam
dojść, bo skały były strome i ostre. Więc porzucili sarkofag i wrócili na dół.
przekrój przez Mons Illicinus - Pico Sacro, |
Kiedy królowa Lupa to usłyszała,
bardzo się zasmuciła, a gdy uczniowie Santiago przyszli do niej ponownie i powiedzieli
jej:
- Bóg jest z nami i jest zgoda
króla. Chcemy tylko wziąć wóz i parę wołów.
Postanowiła jeszcze raz spróbować
pozbyć się ich i odpowiedziała:
- Dobrze, ale nie mam wołów w
zamku. Weźcie woły, które mam na tej górze, która jest tam w oddali i zaprzęgnijcie je do mojego
wozu, a potem więc przynieście ciało waszego pana z tej wielkiej góry i
zbudujcie mu takie miejsce, jakie zechcecie.
I udali się na Mons Illicinus,
ale nie wiedzieli, co ich tam czeka.
Pico Sacro |
Informacja geograficzna
W tekście pojawiło się kilka
nazw geograficznych odnoszących się do czasów starożytnych, lub
średniowiecznych, które w czasach późniejszych zmieniły swoją nazwę.
- Gallaecia, znana
również jako Hispania Gallaecia , była nazwą rzymskiej prowincji w
północno-zachodniej części Hispania, w przybliżeniu dzisiejszej Galicji, północnej
Portugalii, Asturii i Leon, oraz późniejszego Królestwa
Gallaecia Suebów.
- Cabo Neiro (1), obecna nazwa hiszpańska to Cabo Finisterra, galicyjska Cabo Fiesterra, przylądek na zachodnim wybrzeżu Galicji,
- Dugium (2) lub Cidade de Dugium. Nieistniejące już starożytne miasto i port położony w obniżeniu między przylądkiem Cabo Finisterre a resztą lądu, w miejscu dzisiejszego San Martin de Duio. Złożone przez Celtyckie plemię Nerios. Z Dugium prowadziła droga do świątyni Ara Solis położonej na szczycie Monte Facho. Zniszczone najprawdopodobniej na początku nasze ery przez katastrofalne tsunami, lub podczas najazdu Wizygotów na przełomie V/VI w.,
- Mararia (3), nieistniejący port rzymski usytuowany najprawdopodobniej w miejscu dzisiejszego miasta i portu Cee,
- rzeka Tamara (4), obecna nazwa Tambre, nad którą, niedaleko miasta Negreira, znajduje się średniowieczny most Ponte Maceira, zbudowany na miejscu dawnego mostu rzymskiego, o którym opowiada legenda translatio,
- Castro Lupario (5), fort i
akropol na wzgórzu nad Rua Rúa de Francos, przy Drodze Portugalskiej, 14 km
przed Santiago de Compostela. Najprawdopodobniej był stolicą celtyckiego
plemienia Amaecos. W czasach Cesarstwa Rzymskiego siedzibą legendarnej
królowej Lupy (Wilczycy). Zachowały się fragmenty murów otaczających akropol.
- Mons Illicinus (6), obecna
nazwany Pico Sacro, szczyt 533
m n.p.m. położony na południe od Santiago de Compostela,
w gminie Boqueixón, nad Valle de Ulloa.
Jest jednym z ważniejszych elementów legendy o św. Jakubie Starszym Apostole, a
także legendy o przechowywaniu Świętego Gralla w jaskini na szczycie wzgórza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz