Znaczenie relikwii
Nawiedzanie relikwie jest ważnym wydarzeniem podczas odbywanej pielgrzymki. Kiedy zawodzi medycyna pielgrzym szuka pomocy w
Bogu poprzez wstawiennictwo świętych. Prośby o przebaczenie i zbawienie po
śmierci kierowane są również przez ich wstawiennictwo. To dzięki relikwiom,
zbliżając się do nich, dotykając ich lub oddając im cześć, pielgrzymi mają
możliwość uzyskania łaski po którą wyruszyli.
W 1139 roku Drugi Sobór Laterański
zarządził, że „gwałciciele pokoju” mają cały rok pokutować służąc Bogu w
Jerozolimie, lub w Hiszpanii, zapewne walcząc z muzułmanami. Pół wieku później,
w 1186 r., cesarz Fryderyk I zezwolił biskupom karać uległych „gwałcicieli
pokoju” pielgrzymką do Jerozolimy lub Santiago. Soborowi i cesarzowi chodziło o
możnowładców i rycerzy, którzy mimo ogłaszanego „Bożego Pokoju”, wiedli spory mordując chrześcijan i pustosząc kraj. Później w wielu krajach Europy, aż do
czasów nowożytnych, zwykłym przestępcom i zabójcom skazanym przez sąd kościelny
i świecki na karę śmierci lub karę cielesną, zamieniano wyroki na pielgrzymkę
pokutną. Podczas spowiedzi nakładano też na zatwardziałych grzeszników pokutną pielgrzymkę .
Prawo kanoniczne wymaga aby kościół
lub ołtarz poświęcony świętemu posiadał jego relikwie. Najłatwiejszym
sposobem na zdobycie relikwii było pozyskiwanie ich różnymi sposobami z
Rzymu, niewyczerpanego zasobu świętych ciał, ale popyt na nie był tak wielki,
że stały się one bardzo dochodowym przedmiotem transakcji, handlu i kradzieży. Wiele
z nich nie było autentycznymi relikwiami i już w średniowieczu istniało 10
czaszek św. Jana Chrzciciela, 18 ramion apostoła Jakuba, czy dwadzieścia
szkieletów św. Jerzego. Mentalność średniowieczna nie zwracała uwagi na te
niekonsekwencje, ponieważ ilość tych relikwii odpowiadała potrzebie nawiedzania
miejsc uświęconych obecnością szczątków świętych osób i zapewniała sanktuariom
wysokie dochody z obsługi pielgrzymów i gromadzenia wotów przez nich
przynoszonych . Mimo upływu wielu stuleci od mistycznego średniowiecza handel
relikwiami trwa nadal. Dostosował się również do wymogów współczesnego rynku,
więc można je kupić w firmach internetowych, głownie amerykańskich, w cenie od
kilkudziesięciu dolarów wzwyż.
|
relikwiarz świętego Jakuba Starszego Apostoła, cena 57 dolarów. |
Rozsiane współcześnie po całym świecie relikwie
i rzekome fragmenty ciała św. Jakuba Starszego Apostoła znajdują są w wielu kościołach
w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Belgii, Danii, Polsce i USA, a przede
wszystkim we Francji, w której kilkadziesiąt kościołów posiada, jak twierdzą, relikwie
pierwszej klasy.
Jedyną relikwią, poza Santaigo de
Compostela, która posiada historyczny certyfikat wydany przez biskupa
Composteli i potwierdzoną też bullą papieską jest relikwia św. Jakuba Starszego
Apostoła w Pistoi we Włoszech.
Relikwia świętego Jakuba w Pistoi
Pistoia jest znaczącym i ważnym miejscem
na szlakach pielgrzymkowych Europy. Przechodzą przez nią dwa ważne szlaki
pielgrzymkowe: Via Francigena prowadząca do grobu św. Piotra i włoska trasa Camiono
de Santiago. Zatrzymują się tutaj wszyscy włoscy pielgrzymi nawiedzając,
znajdujące się w katedrze San Zeno, relikwie św. Jakuba Starszego Apostoła
umieszczone w jednym z najpiękniejszych relikwiarzy i wspaniały ołtarz jemu
poświęcony.
|
Pistoia, katedra San Zeno |
Kult świętego Jakuba Starszego rozpoczął
się w Pistoi już w IX w., kiedy informacja o odnalezieniu grobu Apostoła
dotarła do tego miasta niesiona przez posłańców zmierzających z tą wiadomość do
papieża w Rzymie. W 849 roku mieszkańcy Pistoi w obawie przed napadem wojsk
muzułmańskich, które były już u bram Rzymu, proszą świętego Jakuba o ochronę
wiedząc, że takiej Apostoł udzielił wcześniej królowi Asturii Ramiro I podczas
najazdu Normanów na jego królestwo. Prośbę o wybawienie od nieprzyjaciół,
popierają obietnicą budowy kościoła jemu poświęconego. Wiara mieszkańców zostaje nagrodzona, jak opisuje to średniowieczna kronika: „… a ich miasto nie mniej od niebezpieczeństwa,
niż od strachu, zostało uwolnione”, więc
czynią św. Jakuba swoim patronem i wznoszą świątynię pod wezwaniem San Jacopo
in Castellare.
Najbardziej znaczącym okresem dla rozwoju
kultu św. Jakuba w Pistoi jest pierwsza połowa XII w. W 1100 i 1105 roku biskup
Composteli Diego Gelmirez, podczas swoich podróży do Rzymu, zatrzymuje się w
Pistoi, gdzie zostaje przyjęty przez duchownego Ranieriego, ucznia San Atto. W
drodze do Rzymu spotyka się i zaprzyjaźnia z opatem Atto z klasztoru
Vallombrosa (późniejszym biskupem Pistoi). Atto popiera w Rzymie Gelmireza w staraniach
nadanie Composteli rangi arcybiskupstwa.
Diego Gelmírez, już jako arcybiskup
Composteli postanowił ofiarować pod koniec swojego życia, prawdopodobnie
w latach 1138-1139, pobożny dar dla biskupa Piostoi Atto i dla jego diecezji.
Poinformowany o tym Atto prosi przebywającego w Composteli swojego ucznia
diakona Ranieriego, zaprzyjaźnionego z Gelimirezem, o pomoc i nadzór nad
przekazaniem relikwii, a z Pistoi wysyła dwóch patrycjuszy Mediovillano i
Tebaldo po jej odbiór.
Arcybiskup Diego Gelmirez zezwolił
odsunąć kamienną płytę leżącą na sarkofagu z ciałem apostoła i wsunął tam rękę
odłamując kawałek kości karku. Do tak uzyskanej relikwii świętego
Jakuba dołączył następnie list opisujący pochodzenie i zawartość przesyłki dla
biskupa Atto w Pistoi. To był ostatni wysłany fragment ciała Apostoła poza
miejsce jego spoczynku. Po tym wydarzeniu arcybiskup Diego Gelmirez nakazał
zamurować dojście do krypty i sarkofag ze szczątkami św. Jakuba stał się
niedostępny dla wszystkich nawiedzających to miejsce.
Wysłannicy z Pistoi dość długa
przebywali jeszcze w Santiago de Compostela oczekując na relikwiarz wykonywany
przez compostelańskich złotników. Powrót Mediovillano i Tebaldo z relikwią św.
Jakuba do Pistoi na początku lipca 1144 roku odbył się drogą morską. Byli witany już na wybrzeżu z wielkimi uroczystościami. W procesji prowadzonej
przez biskupa Atto z udziałem całego duchowieństwa, urzędnikami miasta i
niezliczonymi ludźmi, relikwie w ozdobnym relikwiarzu zostały złożone na
znajdującym się obok głównego wejścia ołtarzu świętego Jakuba, gdzie bez
przerwy paliły się 24 lampy. Następnie w katedrze San Zeno została zbudowana
kaplica poświęcona San Jacopo, konsekrowana 25 lipca 1145 r., w której
wystawiony został relikwiarz.
Z roku na rok napływ pielgrzymów był
coraz większy. Dla ich obsługi, a także do administrowania i nadzoru nad
„Skarbem San Jacopo” , jak nazywano ołtarz i relikwiarz, powstała organizacja mająca siedzibę w budynku, nazwanym Opera
di San Jacopo, zbudowanym obok katedry, a w mieście wybudowano hospicja dla
pielgrzymów i żebraków, takie jak Ospedale San Jacopo i Szpital Miejski.
Drugi okres znaczący dla kultu św.
Jakuba, trwająca od 1287 do 1456 roku budowa wielkiego srebrnego ołtarza
poświęconego świętemu Jakubowi Starszemu Apostołowi (San Giacomo il Maggiore),
w którym umieszczone miały być relikwie. Kiedy ołtarz był już prawie w całości
gotowy został konsekrowany 1399 roku. Wspaniałość tego dzieła spowodowała ogromny
napływ pielgrzymów chcących również zobaczyć relikwie św. Jakuba. Zdecydowano się na wykonanie wielkiego złotego relikwiarza, który mógłby być
wystawiany publicznie w czasie uroczystości i noszony w procesjach.
Srebrny ołtarz świętego Jakuba
Srebrny ołtarz San Jacopo można dziś
oglądać w kaplicy Krucyfiksu, nazywanej też kaplicą św. Jakuba. Wykonany z
tłoczonej srebrnej blachy, z kolorowymi emaliami i kamieniami półszlachetnymi
jest jednym z największych arcydzieł włoskiej sztuki złotniczej łączącej w
jednym dziele elementy zdobnicze gotyku i renesansu. Wykonali go najlepsi
toskańscy złotnicy, rzeźbiarze i architekci tamtych czasów.
|
Pistoia, katedra San Zeno, ołtarz świętego Jakuba w kaplicy Krucyfiksu |
Rozpoczął
Andrea di Jacopo d'Ognabene w 1287 r., wykonując front z Historiami z Nowego
Testamentu, Chrystusem w Majestacie między Maryją a św. Jakubem oraz trzy
tablice o świętym Jakubie, które zostały ukończony w 1316 roku.
|
Andrea di Jacopo d'Ognabene. Maria, Chrystus, św. Jakub. 1287 r., Pistoia, katedra San Zeno, ołtarz świętego Jakuba w kaplicy Krucyfiksu |
W połowie XIV
wieku Giglio Pisano wykonał srebrny posąg
przedstawiający św. Jakuba na Tronie, zlecony jako podziękowanie za
koniec wielkiej zarazy w 1348 roku.
|
Giglio Pisano, św. Jakub na Tronie. 1348 r. Pistoia, katedra San Zeno, ołtarz świętego Jakuba w kaplicy Krucyfiksu |
W latach 1361-1371 Leonardo di Ser Giovanni
i Francesco Niccolai wykonali dwa boczne fronty z opowieściami ze Starego
Testamentu i historiami o świętym Jakubie.
|
Leonardo di Ser Giovanni i Francesco Niccolai, św. Jakub przed Herodem. 1361 r. Pistoia, katedra San Zeno, ołtarz świętego Jakuba w kaplicy Krucyfiksu |
Piero d'Arrigo Tedesco (1380-1390)
wykonuje rzeźby Apostołów, św. Eulalii, biskupa Atto, św. Jana Chrzciciela i
Marii Salomé, a w latach 1395-97 Andrea Braccini i Onofrio Buti, na podstawie
projektu Giovanniego Cristianiego, postać Chrystusa Błogosławiącego. W latach 1400-1401 działał tam warsztat
Lunardo di Mazzeo i Piero di Giovanni da Pistoia, wśród których był młody
Filippo Brunelleschi, który, jak się uważa, wyrzeźbił prawą stronę dossalu ze
świętym Augustynem i świętym Janem Chrzcicielem oraz prorokami Jeremiaszem i Izajaszem. Prace
zakończył w latach 1447 – 1456 Piero d'Antonio da Pisa oraz Domenico da Imola
wykonując pozostałe rzeźby na bocznych dossalach ołtarza.
Relikwiarz świętego Jakuba
Złoty relikwiarz św. Jakuba Starszego Apostoła
przechowywany jest w pomieszczeniu zakrystii, łączącym katedrę z pałacem
biskupim. W okresie uroczystości i świąt związanych ze świętym Jakubem
wynoszony jest do Kaplicy Krucyfiksu lub przed ołtarz główny katedry.
Relikwiarz wykonany został w 1407 r. w
warsztacie złotniczym Lorenza
Ghibertiego Jest to arcydzieło późnogotyckiej sztuki sakralnej. Wykonany ze
złoconego srebra, został później częściowo przerobiony poprzez wstawienie
renesansowego cyborium zawierającego relikwię Apostoła.
|
Lorenzo Ghilberti, relikwiarz św. Jakuba 1407 r. Pistoia, katedra San Zeno, ołtarz świętego Jakuba w kaplicy Krucyfiksu |
|
relikwiarz św. Jakuba, cymborium z relikwiami Pistoia, katedra San Zeno, ołtarz świętego Jakuba w kaplicy Krucyfiksu |
Relikwia, zwana „Kością z Pistoia”, wróciła
jeszcze na krótko do Santiago de Compostela, gdzie była niezbędna do weryfikacji
autentyczności odkrytych w 1879 r. w podziemiach katedry w Composteli kości,
uważanych za doczesne szczątki św. Jakuba Starszego. Przywieziona z Pistoi kość
karku pasowała do tych odnalezionych w katedrze. Kilka lat później, w 1884 roku,
papież Leon XIII w "Bula Deus Omnipotens" potwierdził, ze znalezione
szczątki należą do świętego Jakuba Starszego Apostoła.
|
kość z relikwiarza ś. Jakuba w Pistoi, zaznaczona na czerwono |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz