Doczesne szczątki świętego Jakuba
Starszego Apostoła, oraz jego uczniów Atanazego i Teodora, ukryte w podziemiach
katedry w Santiago de Compostela od początku XII wieku do 1879 roku, w którym
zostały odnalezione podczas prac remontowo – konserwatorskich, podzielone zostały
na trzy oddzielne grupy kości i umieszczone na mahoniowych tacach w trzech
srebrnych urnach, które zostały zapieczętowane przez kardynała Composteli
Miguel Payá y Rico. Jednak cząsteczki, których nie można było
zidentyfikować ze względu na ich niewielki rozmiar, zostały umieszczone w innej
prostej srebrnej urnie w retrochurze za głównym ołtarzem katedry. Wydana potem przez papieża Leona XII Bulla
„Deus Omnipoten” bardzo wyraźnie określała karę ekskomuniki dla tych, którzy
oddzielą choćby najmniejszą cząstkę relikwii świętego Jakuba i pochowanych z
nim jego dwóch uczniów Atanazego i Teodora. Czy też tak się stało?
Od cudownego odkrycia grobu Apostoła w
813(?) roku, do początku XII wieku, kiedy krypta z jego ciałem została zamurowana,
a potem po ponownym odkryciu w 1879 roku, wiele jego szczątków zostało
rozdanych, lub też skradzionych i można je
znaleźć w relikwiarzach na całym świecie, od Ameryki po Rosję. W wielu tych miejscach powstały lokalne kulty
świętego Jakuba i wielu pielgrzymów wybiera je, jako cel swojej pielgrzymki.
Najwięcej relikwii znajduje się na terenie Francji i pielgrzymi wędrujący zza
Pirenejów do grobu świętego Jakuba często nawiedzają je, dziękując za przebytą
drogę i prosząc o opiekę nad dalszą wędrówką.
Kult świętego Jakuba Starszego Apostoła w Hiszpanii, od samego początku, skupił się w jednym miejscu – w Santiago de Compostela,. Każdego roku setki tysięcy pielgrzymów wędruje różnymi szlakami Camino de Santiago, by tam w katedrze nawiedzić jego doczesne szczątki. Na tych drogach nawiedzają również wiele kościołów pod wezwaniem świętego Jakuba Starszego Apostoła, w których jednak nie ma jego relikwii. Tylko w kilku miejscach w Hiszpanii, poza Santiago de Compostela, można znaleźć relikwiarze w których, według legend, są jego doczesne szczątki. Na drogach pielgrzymkowych do Santiago de Compostela relikwie świętego Jakuba znajdują się w Burgos, Padron i w Madrycie, a poza trasami są w kościele św. Eulalii w Paderes de Nava i w klasztorze Santa María de San Salvador w Cañas.
Mapa Camino de Santiago w Hiszpanii, miejsca relikwii św. Jakuba 1. - Santiago de Compostela, 2. - Padron, 3. - Paredes de Nava, 4. - Burgos, 5. - Cañas, 6. - Madryt |
Relikwia świętego Jakuba w Burgos
Burgos, katedra NMP, kaplica św. Jana Chrzciciela i św. Jakuba |
Burgos, katedra NMP, kaplica św. Jana Chrzciciela i św. Jakuba, relikwiarz św. Jakuba XV w. |
Paredes de Nava
Mapa Camino Frances (żółta linia) miedzy Carrion de los Condes a Sahagun. Paredes de Nava na dole mapy |
W Paredes de Nava relikwia żebro świętego Jakuba znalazło się przed 1400 rokiem, jednak jej historia zaczyna się
dużo wcześniej, wraz z odkryciem grobu świętego Jakuba i budową tam w IX w.
pierwszego kościoła, którego fundatorami byli najpierw król Asturii Alfons II,
uważany też za pierwszego pielgrzyma, a potem król Alfons III. Wtedy najprawdopodobniej
w podzięce za ufundowanie tej budowli, a może na prośbę lub żądanie króla Asturii,
kustosz sanktuarium biskup z Ira Flavia przekazał kość będącą żebrem świętego
Jakuba do wybudowanej w stolicy Asturii Oviedo kaplicy relikwii – Camara Santa
(Świętej Komnaty), w której wśród wielu relikwii świętych znajdował się Święty
Sudarion.
Pod koniec XIV wieku, kiedy tereny dawnego królestwa Asturii były już częścią królestwa Kastylii i Leonu, toczyła się walka między synami króla Enrique II Trastamara, Pedro Enriquez de Castilla i nieślubnym Alfonso Enrique, o stanowiska i tytuły w królestwie. Alfonso Enrique, oficjalnie bratanek króla, popierany przez mieszkańców południowej części Kastylii, otrzymał tytuł hrabiego i stanowisko admirała Kastylii, co zaogniło jeszcze bardziej konflikt. W tym czasie królem Kastylii był Juan I, który próbował pogodzić zwaśnionych braci. 26 czerwca 1381 roku w Kaplicy Relikwii Katedry w Oviedo zawarty został Akt Zgody między obydwoma braćmi, w którym hrabia Alfonso Enrique przyrzeka nie buntować się, ani nie chwytać za broń przeciwko monarsze i swojemu bratu. Na potwierdzenie tej umowy zawartej „przed Bogiem” hrabia Alfonso, który oficjalnie był synem Fadrique Alfonso, 25. Mistrza Zakonu Santiago, zarządał dla siebie relikwii świętego Jakuba, którą następnie zawiózł do swoich posiadłości na południu Kastylii. W Paredes de Nava hrabia Alfonso buduje nowy kościół pod wezwaniem Santa Eulalia, w miejscu wcześniejszego romańskiego z XII wieku, i umieszcza w nim przywiezioną z Oviedo relikwię, oprawioną w gotycki relikwiarz.
Paredes de Nava, kościół Santa Eulalia |
Prostokątna obudowa z pozłacanej srebrnej blachy, obramowana sartalem z dekoracją typu sznurkowego, otacza żebro. Poniżej relikwii znajduje się trójłukowy gotycki ołtarzyk ze sterczynami i rozetami oraz z figurami: pośrodku Matki Bożej z Dzieciątkiem, po lewej Świętej Katarzyny Aleksandryjskiej z atrybutami - kołem, mieczem i ojcem tyranem u jej stóp, a po prawej dawczyni klęcząca na piedestale w postawie błagania. Nad żebrem znajdują się dwie emalie. W jednej pojawia się anioł Gabriel, a w drugim Maryja Dziewica z modlitewnikiem w rękach i wazonem z liliami, symbolem dziewictwa.
Paredes de Nava, relikwiarz żebra św. Jakuba |
Na rewersie relikwiarza umieszczona została srebrna płyta z napisem wykonanym gotyckimi literami potwierdzającymi, że kość świętego Jakuba pochodzi z Kaplicy Aniołów w Oviedo i została przekazana przez Gullena (Don Guilléna, biskupa Oviedo). Warto zauważyć, ze wybór Santa Eulalia na patronkę świątyni nie był przypadkowy, ponieważ jest ona również patronem diecezji asturyjskiej (arcybiskupstwa Oviedo).
Paredes de Nava, srebrna płyta z relikwiarza św. Jakuba |
Być może pod koniec średniowiecza pielgrzymi nawiedzali kościół świętej Eulalii i relikwie świętego Jakuba, bo działało tam Bractwo Apostoła Santiago, a przez Paredes de Nava przechodziły wygodne drogi z Carion de los Condes i do Sahagun, ale nie natrafiono do tej pory na żadne dokumenty, które potwierdzałyby istnienie takiej drugorzędnej drogi do Santiago de Compostela.
Doktor historii średniowiecza i zastępca dyrektora Królewskiego Instytutu Studiów Asturyjskich, Andrés Martínez Vega, autor opracowania na temat relikwiarza mówił, ze zdziwieniem, że jest wystawiona w zwykłej gablocie w muzeum. „Zasługuje na specjalną kaplicę, w której mógłby się odbywać się nawet jej kult przez pielgrzymów, w odpowiednim do tego otoczeniu”.
Cañas
Mapa Camino Frances między Najera a Santo Domingo de la Calzada (zółta linia), poniżej Cañas |
Cañas, klasztor Santa María de San Salvador |
Legenda głosi, że hrabia Nájera Diego López ll de Haro zabrał te podkowy z pola bitwy i przekazał swojej siostrze Doña Urraca López de Haro, która w tym czasie była czwartym z kolei opatem klasztoru. Natomiast król Navarry Sancho VII El Fuerte, wódz wojsk chrześcijańskich, zabrał zdobyty muzułmański sztandar kalifa Muhammada an-Nassira, żelazne łańcuchy, którymi była skuta Czarna Straż broniąca namiotu kalifa, a z porzuconej przez kalifa księgi Koranu wielki wielki szmaragd zwany Emerald Miramamolin.
Cañas, klasztor Santa Maria de San Salvador, podkowy rumaka Santiago Matamoros |
Bitwa w której przeciwko muzułmanom po raz pierwszy razem stanęli władcy trzech państw chrześcijańskich: Kastylii, Navarry i Aragonii, była przełomem w kilkusetletnich wojnach jakie toczył się między muzułmanami i chrześcijanami, po której potęga kalifatu Cordoby została złamana, a królestwa chrześcijańskie opanowały większość terenów Półwyspu Iberyjskiego. Rozgłos, jaki w Europie zdobyła bitwa pod Navas de Tolosa i legenda, że po raz drugi Santiago Matamoros przyczynił się do zwycięstwa nad muzułmanami spowodował napływ do Cañas rzeszy pielgrzymów chcących zobaczyć podkowy rumaka świętego Jakuba, które szybko zaczęto traktować jako relikwie Apostoła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz