Kiedy słyszymy lub czytamy o świętym
Jakubie Starszym Apostole wyobraźnia podsuwa nam widok katedry w Santiago de
Compostela, do której zmierzają tysiące pielgrzymów, nawiedzając po drodze
miejsca związane legendą i tradycją Jakubową. Oprócz krypty z jego doczesnymi
szczątkami w katedrze w Santiago de Compostela są to przede wszystkim miejscowości Padron, Finisterra i
Muxia. Nie są to jedyne miejsca związane z życiem Jakuba, syna Zebedeusza, jego
męczeńską śmiercią i pochowaniem. Najwięcej opowieści związanych jest z misją apostolską na Półwyspie Iberyjskim, chociaż trwała ona tylko dwa lub trzy lata, oraz mówiących o trwającym kilka miesiecy „translatio”, czyli przeniesieniu i pochowaniu ciała świętego
Jakuba. Większość swojego życia święty Jakub, syn Zebedeusza i Salome spędził w Palestynie,
gdzie urodził się i był uczniem Jezusa, a po powrocie z misji
ewangelizacyjnej był najprawdopodobniej biskupem Jerozolimy. Tam też poniósł
męczeńską śmierć. Wielu pielgrzymów wędrujących Drogami Jakubowymi odwiedza Ziemię Świętą by odbyć pielgrzymkę śladami
Jezusa. Warto wtedy też wspomnieć o Apostole Jakubie Starszym, bo jak wskazuje
Pismo Święte często był razem ze swoim Mistrzem w większości w nawiedzanych
miejsc.
Miejsca związane ze świętym Jakubem
Starszym można geograficznie i chronologicznie podzielić na cztery grupy:
- Jakub, uczeń Jezusa,
- misja ewangelizacyjna, ,
- śmierć Jakuba,
- przeniesienie i pochowanie ciała
świętego Jakuba.
Jakub, uczeń Jezusa
Kilkanaście razy Apostoł Jakub
wymieniany jest w Ewangeliach, towarzyszący Jezusowi w wielu miejscach w
Palestynie. Nazwy niektórych z nich podają ewangeliści, kilka związanych jest z
powstałą w późniejszych wiekach tradycją. Są to: Betsaida, Jezioro Galilejskie,
Góra Tabor, oraz Wieczernik, Góra Oliwna i Ogród Oliwny w Jerozolimie. Tradycja
wiąże też Apostoła Jakuba, jako tego, który razem z Kleofasem spotyka Jezusa Chrystusa w
drodze do Emaus. Miejsca innych wydarzeń opisanych w Ewangeliach są trudne obecnie do zlokalizowania.
Betsaida
Nie ma pewnej informacji, czy Betsaida
była miastem rodzinnym Jakuba Starszego Apostoła. Z tej osady pochodzili apostołowie
Piotr, Andrzej i Filip (J 1, 44; 12, 21), i prawdopodobnie Jakub i Jan,
synowie Zebedeusza, którzy wspólnie łowili ryby na
co wskazuje tekst Ewangelii o powołaniu pierwszych uczniów (Mt 4, 18-22 i Mk 1,
16-20), oraz obfitego połowu ryb (Łk 5, 10). Prawdopodobnie w Bestaidzie, w
domu Szymona i Andrzeja, miał miejsce cud uzdrowienia teściowej Szymona,
podczas którego obecni byli Jakub i Jan (Mk 1, 29-31).
Starożytna osada w Galilei, której
hebrajska nazwa znaczy dom rybaka (Beth-cejda), znajdowała się w niewielkiej
odległości od północnego brzegu jeziora Genezaret (Galilejskiego), w pobliżu miejsca,
gdzie do niego wpada Jordan. Istniała już ok. 3000 p.n.e Około 30 roku ne. Tertracha Herod Filip
przebudował Betsaidę na swoją siedzibę, nadając jej nową nazwę Julias, którą
Pliniusz Starszy (23-79 r.) nazwał ”jednym z czterech uroczych miast nad Jeziorem
Galilejskim”. Miasto zostało jednak prawdopodobnie
zniszczone przez Rzymian podczas żydowskiego powstania latach 67-73. W okresie
bizantyjskim na jego ruinach wybudowano nowe miasto z chrześcijańską bazyliką,
upamiętniającą miejsce narodzin św. Piotra i Andrzeja. Miasto zostało ponownie zniszczone
ok. 732 r.
Poszukiwania zaginionego miasta
rozpoczęli już w XVI wieku pielgrzymi i uczeni przybywający do Ziemi Świętej,
ale na ślady miasta natrafili archeolodzy z uniwersytetu w Hajfie dopiero
w 1989 r. podczas wykopalisk prowadzonych w Al-Araj, analizując
zmiany linii brzegowej jeziora, która od czasów starożytności przesunęła się o
około 2,5 km. Odkryte zostały ruiny
dwóch dużych domów. Jeden, gdzie znaleziono liczne przedmioty związane z
rybołówstwem nazwano ”domem rybaka”. Drugi, w którym znajdowały się dzbany
służące do przechowywania napojów, został nazwany ”domem handlarza win”. W centralnym miejscu na wzgórzu odkryto pozostałości kościoła i
przyległego do niego klasztoru . Zdaniem naukowców odkryta świątynia w Al-Araj
może być tym samym kościołem pod wezwaniem Apostołów Piotra, Andrzeja i Filipa, który na swoich rysunkach utrwalił biskup
Willibald z Eichstätt, gdy w 725 roku po Chrystusie przybył nad Jezioro
Galilejskie. Biskup udający się z Kafarnaum do Kursi zanotował, że był to kościół
wzniesiony nad miejscem zamieszkania Piotra i Andrzeja.
Jezioro Galilejskie
Jakub, syn Zebedusza, jest dwukrotnie wspominany
w Ewangeliach, jako rybak na Jeziorze Galilejskim (Tyberiackim), przy powołaniu
przez Jezusa pierwszych uczniów (Mt 4, 18-22 i Mk 1, 16-20 ) i przy
cudownym połowie ryb (J 21, 1-14)
Jezioro, przez które przepływa rzeka
Jordan, położone w depresji, 212 metrów poniżej poziomu morza, zajmuje obszar
160 km² i ma głębokość do 45 m. Otoczone jest wzgórzami o wysokości do 400
metrów. Jest początkiem wielkiego rowu tektonicznego, który ciągnie się do
Morza Czerwonego będącego północnym odcinkiem wielkiego syroafrykańskiego uskoku
geologicznego, zbudowanego w dużej części ze skał wulkanicznych z gorącymi źródłami,
których lecznicze właściwości ceniono w czasach rzymskich. Klimat w okolicy jeziora jest bardzo ciepły,
a niewielkie wahania temperatury między dniem i nocą sprawiają, że można spać
pod gołym niebem, o czym mówi Jezus:
„Żal mi tego tłumu, bo już trzy dni
trwają przy Mnie, a nie mają co jeść” (Mk 8,2).
Jezioro Galilejskie |
Jezioro otaczają żyzne pola, uprawy
owoców cytrusowych i bananów, sady oliwne i winnice. W wielu miejscach nad
brzegiem zbudowano miasta wzmiankowane w Nowym Testamencie: od strony
zachodniej Tyberiada, bardziej na północ Magdala i Kafarnaum, na północy
Korozain i Betsaida, zaś na południowym wschodzie Gadara (obecnie na terytorium
Jordanii) i Gamala. Miasta rozwijały się dzięki szlakowi handlowemu Via Maris (Droga
Morska), łączącemu Egipt z Mezopotamią i Kaukazem, a przez Anatolię z Europą.
Jezioro przez wieki zmieniało swoją
nazwę, a niektóre określenia są używane do dzisiaj:
- Yam Kinneret czyli Morze Cytry bądź
Morze Harfy, bo kształtem przypomina te instrumenty muzyczne. Jest to
najstarsza nazwa w języku hebrajskim. - Genezaret wymieniane jest w Pierwszej
Księdze Machabejskiej, w narracji na temat zmagań Jonatana z wojskami
syryjskiego władcy Antiocha VI.
- Jezioro (Morze) Galilejskie to nazwa używana
do dzisiaj. Pochodzi od położonego na północy Palestyny historycznego regionu Galilea.
Występuje w Nowym Testamencie w opisie powołania przez Jezusa pierwszych
uczniów (Mt 4,18, Mk 1,16).
- Jezioro Tyberiadzkie nazwane od miasta
założonego w 21 roku przez Heroda Antypasa, tetrarchę Galilei, na cześć cesarza
Tyberiusza. Nazwa występuje w Ewangelii według św. Jana (J 6,1, J 21,1). Upowszechniła się w następnych wiekach i używana jest też w nazwie arabskiej –
Bahr at-Tabarija.
Góra Tabor
Jezus zabrał ze sobą Piotra, Jakuba i
brata jego Jana na wysoką górę. Tam przemienił się wobec nich. Twarz Jego
zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło.
Zdarzenie to z udziałem Apostołów opisują ewangeliści Mateusz (Mt 17. 1-8), Łukasz (Łk 9, 28-36) i Marek
(Mk 9, 2-8). Żaden z nich nie wymienia
nazwy góry, ale tradycja chrześcijańska wskazuje
na samotne wzniesieniem nad Doliną Jezreel, w Dolnej Galilei, 17 km na zachód
od Jeziora Galilejskiego. Od
najdawniejszych czasów uważana była za doskonały punkt obronny, była też
miejscem kultu bałwochwalczego, ganionego przez proroka Ozeasza. Dzisiaj dwa kościoły
na szczycie góry upamiętniają Przemienienie Pańskie, franciszkański kościół Przemienienia
Pańskiego i prawosławna cerkiew proroka
Eliasza z Monasterem Przemienienia Pańskiego.
Górę Tabor jako miejsce Przemienienia
Pańskiego już w IV wieku opisuje
anonimowy Pielgrzym z Bordeaus w dzienniku podróży znanym pod
nazwą "Itinerarium Burdigalense". Według późniejszych opisów pielgrzymów, w
VI wieku na górze wznosiły się trzy kościoły i siedziba biskupa.
W okresie pierwszego panowania Arabów, w VIII wieku, na górze znajdowały się już
cztery kościoły i klasztor. Gdy w 1099 Ziemia Święta przeszła
pod panowanie krzyżowców, zbudowano tutaj benedyktyński klasztor
obronny Świętego Zbawiciela, zburzony przez sułtana Bajbarsa w 1263 r. W 1631 roku, za zgodą władz osmańskich na
górze powstał klasztor franciszkański. W jego sąsiedztwie w 1862 roku
powstał prawosławny klasztor i cerkiew pod wezwaniem proroka Eliasza. W latach
1921–1924 franciszkański klasztor został przebudowany na Bazylikę
Przemienienia Pańskiego, według projektu Antonio Barluzziego.
Wieczernik
Wieczernik to szczególne miejsce w
Jerozolimie. To tu w dużej sali na piętrze Jezus wraz ze wszystkimi apostołami,
a więc także z Jakubem Starszym, spożywał ostatnią wieczerzę i ustanowił sakrament
Eucharystii. W Wieczerniku zbierali się też wszyscy apostołowie po
ukrzyżowaniu Jezusa, który po zmartwychwstaniu „mimo drzwi zamkniętych”
pojawiał się kilkakrotnie między nimi. To było miejsce modlitwy Maryi i
apostołów, którzy po zesłaniem Ducha Świętego rozpoczęli działalność
ewangelizacyjną. Tradycja i legendy opowiadają, ze Święty Jakub Starszy
wyruszył do Hiszpanii.
Wieczernik znajduje się na wzgórzu w
południowo-zachodniej części miasta. W czasach Chrystusa znajdował się poza
terenem Miasta Świętego i po zburzeniu Jerozolimy w 70 r. przez Rzymian, ocalał z pożogi
wojennej. Gdy w 135 r. przybył do Jerozolimy cesarz Hadrian, „znalazł ją
całkowicie zniszczoną, z wyjątkiem kilku domostw i niewielkiej świątyni Bożej,
która wznosiła się tam, gdzie uczniowie po wniebowstąpieniu Jezusa weszli do
sali na górze”. Od około IV w. wzgórze z Wieczernikiem nosi nazwę Syjon. Gdy Jerozolima została zajęta przez
muzułmanów, nieliczni pielgrzymi nadal nawiedzali miejsce Ostatniej Wieczerzy.
W dolnej sali wyznawcy judaizmu zaczęli upatrywać miejsca pochówku króla
Dawida, sporządzając jego symboliczny grób. W XIV w. król Robert z Neapolu za
ogromną sumę pieniędzy wykupił od sułtana teren, na którym odnowił i podarował Wieczernik
franciszkanom. W połowie XVI w. franciszkanie zostali zmuszeni do opuszczenia
Wieczernika, a muzułmanie zamienili budynek na meczet króla Dawida.
Chrześcijanom zabroniono tam wstępu. Zakaz obowiązywał aż do początku XX wieku.
W 1936 roku franciszkanie powrócili na
górę Syjon i wybudowali kościół nazwany „ad Coenaculum”, czyli „przy
Wieczerniku”. Sam Wieczernik był bardzo
zaniedbany i dopiero przed przyjazdem Ojca Świętego odnowiono „salę na górze”.
Góra Oliwna
W ewangelii Marka jest opisana
przepowiednia Jezusa o zburzeniu Jerozolimy i rozmowa na ten temat na Górze
Oliwnej z Piotrem, Jakubem, Janem i Andrzejem.
„Gdy wychodził ze świątyni, rzekł Mu
jeden z uczniów:
«Nauczycielu, patrz, co za kamienie i
jakie budowle!»
Jezus mu odpowiedział:
«Widzisz te potężne budowle? Nie
zostanie tu kamień na kamieniu, który by nie był zwalony».
A gdy siedział na Górze Oliwnej, naprzeciw świątyni, pytali Go na osobności
Piotr, Jakub, Jan i Andrzej:
«Powiedz nam, kiedy to nastąpi? I jaki
będzie znak, gdy to wszystko zacznie się spełniać?» (Mk 13, 1-8 )
Góra Oliwna o wysokości 818 m n.p.m.,
położona na wschodnim krańcu Jerozolimy oddziela miasto od Pustyni Judzkiej. Ze
zbocza góry rozpościera się rozległy widok na Święte Miasto oddzielone Doliną Cedronu.
Na zachodnim zboczu, pochylonym w kierunku Wzgórza Świątynnego, u podnóża góry rozciąga
się Ogród Oliwny (Getsemani), w którym Jezus często spotykał się z uczniami na
modlitwie i rozmowach (Ł 21, 37). To tam wraz z apostołami udał się po
Ostatniej Wieczerzy na modlitwę przed męką. Dzieje Apostolskie (1, 3-14)
opisują, że 40 dni po zmartwychwstaniu na Górze Oliwnej nastąpiło wniebowstąpienie Jezusa
Chrystusa.
Ogród Oliwny
Ewangeliści Mateusz i Marek w
opisie ostatniej nocy jaką Jezus spędził
na modlitwie w Ogrodzie Oliwnym, wymieniają Piotra, Jakuba i Jana, jako osoby
znajdujące się najbliżej miejsca Agonii.
„Wtedy przyszedł Jezus z nimi do ogrodu,
zwanego Getsemani i rzekł do uczniów: «Usiądźcie tu, Ja tymczasem odejdę tam i
będę się modlił».
Ogród Oliwny, Getsemani, Ogrójec,
po hebrajsku Gat Szemanim, znaczy dosłownie „tłocznia oliwek”, tradycyjnie
tłumaczone jako „ogród oliwny”. Położony w Dolinie Cedronu u podnóża zachodniego
zbocza Góry Oliwnej w Jerozolimie, z którego roztacza się widok na
wschodnie stoki wzniesienia Moria – Wzgórza Świątynnego.
Z oliwnych gai umieszczonych - jak mówią
Ewangelie - z "posiadłości" lub "ogrodu", pozostało pozostało tylko około1200 metrów kwadratowych z ośmioma
starożytnymi drzewami. Na dużej części dawnego ogrodu w IV wieku wybudowany
został kościół, co opisują św. Hieronim i
pątniczka Etheria, zniszczony w
749 roku przez trzęsienie ziemi. Na jego ruinach zbudowany został w latach
1922–1924 według projektu włoskiego architekta Antonia
Barluzziego Kościół Konania, nazwany też Kościołem Narodów, ponieważ fundusze
na jego budowę pochodziły z dwunastu państw: Stanów
Zjednoczonych, Niemiec, Kanady, Belgii, Wielkiej
Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Francji, Meksyku, Chile, Argentyny, Brazylii.
Wraz z kościołem Grobu Najświętszej Marii Panny i z kaplicą w Grocie Pojmania
tworzy sanktuarium Getsemani.
Kościół Konania
Wziąwszy z sobą Piotra i dwóch synów
Zebedeusza, począł się smucić i odczuwać trwogę. Wtedy rzekł do nich:
«Smutna jest moja
dusza aż do śmierci; zostańcie tu i czuwajcie ze Mną!»
(Mt
26, 37-38)Świątynia
położona na zachodnim zboczu Góry Oliwnej,
obok ogrodu Getsemani i upamiętnia miejsce modlitwy Jezusa przed
aresztowaniem. Nosi nazwę Kościóła Wszystkich Narodów, ponieważ ufundowany
został przez dwanaście państw. Obecnie jest administrowany
przez franciszkańską Kustodię Ziemi Świętej. Kościół został zbudowany
w latach 1922–1924 w stylu bizantyńskim według projektu włoskiego architekta Antonia
Barluzziego. Konsekrowany w maju 1924 roku. Między absydą a nawą główną
znajduje się płaska, naga skała, nazywana Skała Agonii, która według tradycji,
miała być miejscem modlitwy i cierpienia Jezusa. Jak podaje ewangelista Mateusz, w jej sąsiedztwie miało czuwać trzech apostołów: Piotr oraz synowie Zebedeusza Jakub i Jan.
Wcześniej
na miejscu kościoła znajdowała się bizantyńska budowla z IV wieku, wzniesiona
między 379 a 384 rokiem i skała znajdowała się w jej prezbiterium ówczesnej
bazyliki.Na jaj miejscu zniszczonej przez trzęsienie ziemi w 746 roku,
zbudowane zostało oratorium zbudowane przez krzyżowców w XII wieku i
zastąpione kościołem w 1170 roku, który funkcjonował do połowy XIV wieku i opuszczony popadł w ruinę.
Emaus
„Tego samego dnia dwaj z nich byli w
drodze do wsi zwanej Emaus, oddalonej o sześćdziesiąt stadiów od Jerozolimy.
Rozmawiali oni ze sobą o tym wszystkim co się wydarzyło. Gdy tak rozmawiali i rozprawiali ze
sobą, sam Jezus przybliżył się i szedł z nimi. Lecz oczy ich były niejako na
uwięzi, tak że go nie poznali. (...) Tak przybliżyli się do wsi, do której
zdążali, a On okazywał jakoby miał iść dalej. Lecz przymusili Go, mówiąc:
"Zostań z nami, gdyż ma się ku wieczorowi i dzień się już nachylił".
Wszedł więc, aby zostać z nimi. Gdy zajął miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił
błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy oczy im się otworzyły i poznali
Go, lecz On zniknął im z oczu. I mówili nawzajem do siebie:
"Czy serce nie pałało w nas, kiedy
rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał?" ”
Łk 24,13-16.28-32,
Ewangelia nie wymienia imienia drugiego
ucznia, ale tradycja powstała w średniowieczu utożsamia go ze świętym Jakubem Starszym.
Ugruntował to malowany w XVII wieku przez Matthiasa Stoma cykl obrazów
„Kolacja w Emaus”, na których jedna z postaci ubrana jest w strój pielgrzyma z
muszlą przegrzebka i miniaturowymi laskami przymocowanymi do kapelusza.
Nie ma też pewności co do dokładnej
lokalizacji wioski. Według Biblii (Łk 24,13-16.28-32) Emaus było
oddalone 60 stadiów (około 11 km), co odpowiadałoby dzisiejszej
Al-Kubajba, lub według wczesnej tradycji i według niektórych transkrypcji Ewangelii
Łukasza dokonanych między innymi przez Euzebiusza z Cezarei, św. Hieronima
– 160 stadiów (około 30 km) od Jerozolimy. Ta odległość odpowiada
lokalizacji Emaus Nikopolis położonego w zachodniej części doliny Ajalon. W
1878 roku karmelitanka Miriam Baouardy, zwana Małą Arabką, miała widzenie,
w którym poznała lokalizację biblijnego Emaus. Podczas podróży przez
Palestynę wskazała na Emaus Nikopolis jako lokalizację z wizji. W 1879
roku karmelitański klasztor z Betlejem zakupił to miejsce. Przeprowadzane w
Emaus Nikopolis wykopaliska archeologiczne (1880, 1924) doprowadziły do
odkrycia w tym miejscu pozostałości dwóch nakładających się na siebie bazylik
bizantyńskich i ruin kaplicy krzyżowców. Odkryto także pozostałości wielu
domostw, a także ślady budowli z dużych bloków skalnych datowane na III w.,
która mogła pełnić funkcję świątyni chrześcijańskiej.
Od 1993 roku opiekę nad pozostałościami
po Emaus sprawuje założona we Francji w 1973 roku Wspólnota Błogosławieństw. W
Izraelu wspólnota funkcjonuje od 1975 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz