20.03.2021

32. Śladami świętego Jakuba – część druga

 
„W tym czasie [po śmierci św. Szczepana] z objawienia Bożego, błogosławiony Jakub, brat Jana a syn Zebedeusza, otrzymał od Chrystusa polecenie, by udał się do Hiszpanii, by tam głosić słowo Boże. Na to on poszedł natychmiast do Dziewicy, ucałował Jej ręce i z nabożnymi łzami poprosił o Jej błogosławieństwo. Na to rzekła doń Dziewica:
 "Idź, synu, wypełnij nakaz twojego Mistrza. Przez Niego jednak proszę cię, abyś w tym miejscu Hiszpanii, w którym największą ilość mieszkańców nawrócisz do wiary [w Chrystusa], tam zbudował Kościół na moją pamiątkę, jak ci to nakażę". 
Wyruszył więc Jakub z Jerozolimy i udał się do Hiszpanii, głosząc [naukę Bożą]. Stamtąd, przechodząc przez Asturię, doszedł do miasta Oviedo, gdzie jednak nawrócił [na wiarę Chrystusową] tylko jednego człowieka . Wszedł następnie do Galicji, gdzie przemawiał w mieście Padrón. Dalej powędrował do Kastylii, która nazywa się Wielką Hiszpanią, a stamtąd do Małej Hiszpanii, która nazywa się Aragonia, do krainy zwanej Celtiberią, w której leży miasto Saragossa (Caesaraugusta).”

To fragment najprawdopodobniej najstarszej, powstałej około VI wieku, łacińskiej legendy „Historia objawienia się Bogurodzicy błogosławionemu Jakubowi na kolumnie, gdy głosił (naukę Chrystusa) w okolicach Saragossy”, która opisuje misję świętego Jakuba w Hiszpanii. Tekst tej łacińskiej legendy, umieszczony w Breviarium Apostolorum, nie wzbudził większego zainteresowania i legenda ta nie rozwijała się dalej. Dopiero po odkryciu na początku IX wieku grobu Apostoła powstaje najpierw wielowątkowa legenda „translatio”, czyli o przeniesieniu i pochowaniu świętego Jakuba, a opowieści o jego pobycie na Półwyspie Iberyjskim i w miejscach, w których przebywał zaczęły tworzyć się dopiero wraz z rozwojem ruchu pielgrzymkowego.  

 
Misja ewangelizacyjna świętego Jakuba 

 
Jak mogła wyglądać wędrówka misyjna świętego Jakuba ? Na podstawie wspomnianej już legendy z Breviarum Apostolorum, późniejszych legend hiszpańskich i tradycji zapisanych w rycie mozarabskim, można ułożyć dość logicznie przebiegająca trasę.
 
Drogę z Palestyny na Półwysep Iberyjski Jakub Starszy Apostoł odbył drogą morską, zatrzymując się po drodze w Rzymie. Tam, podczas spotkania z Apostołami Piotrem i Pawłem wyświęconych zostaje siedmiu mężów apostolskich, którzy towarzyszą Jakubowi w misji ewangelizacyjnej. Nie znany jest port w którym wysiedli oni na ląd, ale tradycja pobytu w dzisiejszym Padron wskazuje z dużym prawdopodobieństwem na rzymski port Glandimirum przy ujściu rzeki Ulla. Dalsza droga, już piesza, przebiegała przez Santiaguiño do Monte, Cabo Finisterra ( rzymskie Promontorium Nerium lub Finis Terrae), Duio (starożytne Dugium), Punta da Barca ou de Xavina w Muxia, Oviedo (Lucus Asturum) do Sarragossy (Caesaraugusta). Z Sarragossy dalej pieszo ruszył z powrotem do Palestyny, a towarzyszący mu do tej pory mężowie apostolscy pozostali kontynuując na Półwyspie Iberyjskim misje ewangelizacyjną.

Hispania Tarraconensis w I wieku naszej ery. 1 - Pontecesures (Glandimirum), 2 - Santiguińo do Monte, 3 - Cabo Finisterra, 4 - Muxia, 5 - Oviedo (Lucus Asturum), 6 - Saragossa (Cesaraaugusta)

Dwie popularne drogi pielgrzymkowe: Camino Portugues i Camino Finisterre prowadzą przez pięć miejsc, w których legendy i tradycja hiszpańska opowiadają o misji ewangelizacyjnej świętego Jakuba na Półwyspie Iberyjskim. Są to Pontecesures, Santiaguiño do Monte w Padron, Cabo Finisterre, Duio, Muxia. Dwa pozostałe znajdują się w znacznej odległości od Santaigo de Compostela: Oviedo na początku Camino Primitivo, Saragossa na Camino del Ebro .

Puentecesures – Glandimirum


Miejscowość w Galicji  nad rzeką Ulla, powyżej ujścia rzeki Sar, kilka kilometrów na południe od miejscowości Padron. W starożytności port Gladimirum, wymieniany przez Ptolomeusza w Hispania Tarraconnaise, powstały przy  rzymskiej Via XX łączącej Brigantium (Braga) z Astorica Augusta (Astorga). Śladem jej prowadzi dzisiaj droga krajowa N550 łącząca Vigo z A Coruña i trasa Camino Portugues, przechodząca nad rzeką Ulla mostem powstałym w miejscu dawnego, kamiennego mostu rzymskiego, który zamykał Portus Roman (portu rzymski). Do tego portu najprawdopodobniej przypłynął Apostoł Jakub wraz ze swoimi towarzyszami – siedmioma mężami apostolskimi – i stąd rozpoczął wędrówkę przez Półwysep Iberyjski. Do tego portu też, jak głosi tradycja hiszpańska, kilka lat później przywiezione zostało ciało świętego Jakuba Starszego, skąd małą łodzią lub tratwą, rzeką Sar zostało przetransportowane do dzisiejszego Padron.

Port w okresie średniowiecza nazwany został Port Compostela, za sprawą biskupa Gelmireza, który go rozbudował dla potrzeb zaopatrzenia szybko rozwijającego się Santiago de Compostela oraz przypływających drogą morska pielgrzymów.  Przy porcie powstała stocznia, w której skonstruowano trzy okręty wyposażone w artylerię, a nad Ria Arousa, do której uchodzi rzeka Ulla wybudowano kamienne fortyfikacje (Torres de Oeste), dla zabezpieczenia przed napadami Normanów i piratów berberyjskich organizujących łupieżcze wyprawy wzdłuż wybrzeży Atlantyku. Port na rzece Ulla działał nieprzerwanie aż do lat 60-tych XX wieku u zbiegu z rzeką Sar, kiedy zaniechano stałego pogłębiania koryta rzeki. W latach 80-tych rozebrano urządzenia portowe.

Pontecesures, rzeka Ulla, miejsce dawnego portu. 

Starożytny most zniszczony podczas najazdu Wizygotów, odbudowany został przez Abderramána (Abd El-Rahman I) w połowie VIII wieku. Ponownie przebudowany w XII wieku przez arcybiskupa Composteli Gelmireza. Obecny kształt most otrzymał po przebudowie istniejącej przeprawy, w XVIII wieku.

Pontecesures, most na rzeką Ulla

Santiaguiño do Monte


Miejsce o powierzchni około 0,5 hektara na zboczu Monte de San Gregorio nad miastem Padron, po drugiej stronie rzeki Sar, to najważniejsze, po katedrze w Santiago de Compostela, miejsce kultu świętego Jakuba w Hiszpanii. Według najstarszych tradycji jakubowych w tym miejscu, na skalistym wzniesieniu święty Jakub Starszy Apostoł modlił się, głosił dobrą nowinę wśród tutejszych pogan i sprawował Eucharystię. 

św. Jakub naucza na Santiaguińo do Monte, płaskorzeźba w kamieniu kościół św. Jakuba w  Padron,

W tym czasie nie było jeszcze miejscowości Padron, a tereny te należały do rzymskiego miasta Iria Flavia, położonego kilka kilometrów na północny – wschód. W starożytności rzeka Sar była do tego miejsca żeglowna, a na nabrzeżu znajdowały się niewielkie urządzenia portowe. W opowieściach tradycji hiszpańskiej, powstałych po odkryciu grobu św. Jakuba, port ten został upamiętniony jako miejsce przycumowania łodzi z ciałem Apostoła około 44 roku, skąd rozpoczęło się, pełne nieoczekiwanych i cudownych zdarzeń przeniesienie doczesnych szczątków świętego Jakuba do rzymskiej nekropolii koło Assegonii.

Średniowieczni pielgrzymi, po nawiedzeniu katedry w Composteli, wędrowali jeszcze do tego miejsca, chcąc modlić się w miejscu uświęconym pobytem świętego Jakuba, nadając nowo powstałej osadzie położonej u podnóża Monte de San Gregorio nazwę Padron, od kamiennego pachołka portowego (pedrón), do którego redług tradycji przycumowano łódź ciałem swietego Jakuba. W XIV wieku pielgrzymująca do Composteli królowa Portugalii modliła się na kamieniach upamiętniających świętego Jakuba. Podróżując w latach 1465–1467  Baron Leo von Rozmithal, szwagier króla Czech, opisuje pobyt w Santiaguiño: „ Kto w duchu modlitwy wchodzi do tej jaskini [obecnie podziemie ermita Santiago] osiąga przebaczenie wielu grzechów. Wszedłem do niego z Buriano, Kmeskio i jego bratem, Petipescencio Mirosio i Juanem Zehrowuense; kiedy wszedł, zadusił się i ledwo mogliśmy go wyciągnąć, ponieważ dziura, przez którą wszedł, była bardzo wąska, więc Pan, który również chciał wejść, porzucił swój zamiar na czas. "

Tradycyjnym dojściem na Santiaguiño jest droga składająca się ze stu trzydziestu dwóch kamiennych stopni zbudowanych wraz z kamiennymi murami  około 1900 r. przez Padronés Don José María Vidal Cepeda, które zaczynają się po prawej stronie po przejściu mostu a rzece Sar przez most od kościoła Santiago. Przy drodze znajduje się kilka oznaczeń rzymskimi cyframi, które w przeszłości oznaczały stacje Via Crucis (Drogi Krzyżowej) 

Padron, początyek schodów na Santiguińo do Monte

Główne elementy w Santiaguiño do Monte, jakie nawiedzają pielgrzymi, to ermita Santiago, w którego podziemiach zachowała się jaskinia będąca schronieniem świętego Jakuba, źródło bijące poniżej pustelni, dom pustelnika, a na końcu polany skaliste wzniesienie z krzyżem i figurą świętego Jakuba, oraz duży kamień, który według tradycji był łożem Apostoła. Z polany, na której znajdują się te obiekty, roztacza się widok na miast i jego otoczenie.

Ermita Santiago
Niewielki budynek o powierzchni około 40 m2, zbudowany z granitowych bloków, o którym pierwsze informacje pochodzą z XV wieku.  Został przebudowany w XIX wieku przez kardynała Composteli Martína de Herrera i odnowiony w 1960 roku. Na ścianie wschodniej znajduje się tarcza herbowa arcybiskupa Rodrigo de Luna (1449-1460), oraz płaskorzeźba przedstawiająca chrzest królowej Lupy. Wewnątrz znajduje się rzeźba świętego Jakuba, której palce są wytarte dotykami pielgrzymów. Kaplica otwarta jest w święto Santiaguiño, 25 lipca. Zachował się nagrobek kanonika Gregorio, pierwszego budowniczego świątyni, od imienia którego góra zaczęła być nazywana Monte San Gregorio. Obok znajduje się niewielki Dom Pustelnika, który, wielokrotnie przebudowywany, zatracił dawne cechy architektoniczne.

Santiaguiño do Monte, kaplica świętego Jakuba i Dom Pustelnika

Źródło
Z kamiennej ściany poniżej kaplicy wypływa woda do dużej kamiennej misy. Legenda opowiada, że woda wypłynęła z głębi jaskini dzięki cudowi świętego Jakuba, aby ugasić pragnienie zebranych ludzi. Chrzcił nią także tych, którzy nawrócili się na wiarę Chrystusa.  Kilka opowieści pielgrzymów wychwala jakość wody. Ambrosio de Morales określa ją jako „najzimniejszą i najdelikatniejszą, jaką widziałem w Galicji”, a baron Leo de Rozmithal określa ją jako „ słodką i miękką wodę ”. Od XV wieku rytuał picia tej wody, a także oblucji, uważany jest za przebaczenie grzechów, Obecnie obrzęd ten kultywowany jest podczas fiesty Santiaguiño, oraz w przeddzień San Juan.        
Za kamienną ścianą, z której wypływa woda znajduje się jaskinia ze źródłem, do której wejście zostało zamurowane. Tradycja ludowa mówi, że w niej święty Jakub i jego uczniowie znaleźli schronienie przed nękającymi ich ludźmi.

Santiaguiño do Monte, źródło świętego Jakuba

Cypel Apostoła
Skalne wzniesienie, składające się z dziesięciu dużych kamieni uważane jest jako miejsce, w którym nauczał Apostoł. Na głazach znajduje się rzeźba przedstawiająca świętego Jakuba podczas głoszenia dobrej nowiny i krzyż z XVII wieku. Pomiędzy kamieniami są trzy szczeliny: Piekło, Czyściec i Niebo. Ich opis podaje Ambrosio de Morales w 1572 roku: „pielgrzymi odwiedzając to miejsce jako główną część swoich pielgrzymek, wchodzą na kolana po schodach wykopanych w skale i modląc się w każdym z nich i przechodzą przez te dwie dziury i trzecia, która jest trochę niższa. I to są dziury, o których zwykli ludzie z pobożną prostotą powszechnie mówią, że muszą je przebyć za życia lub po śmierci ".


Łoże Apostoła.
Kamień w pobliżu skalistego wzniesienia, który tradycja określa jako miejsce odpoczynku świętego Jakuba, nazwane Łożem Świętego. Legenda o Santiaguiño przekazuje, że pewnego razu, dawno temu, „kamieniarz z Extramundi chciał go zabrać i wtedy zobaczył dwóch mężczyzn, którzy powiedzieli do niego: Co robisz? Czy nie widzisz, że wyrywasz Łoże Świętego! Kamieniarz odpowiedział, że to wszystko bajka, a Apostoł nigdy tam nie spał. Po tych słowach upadł na ziemię i zabrano go do domu, gdzie umarł, nie bez uprzedniego poproszenia Świętego o przebaczenie po przyznaniu się, że popełnił zbezczeszczenie. ”

Pielgrzymka do Santiaguiño
Fiesta 24 i 25 lipca odbywa się na Santiaguiño do Monte, wokół kaplicy świętego Jakuba. 25 lipca w godzinach porannych z kościoła świętego Jakuba w Padron wyrusza pielgrzymka na Santiaguiño, z figurą Santiago, nazywaną Parrandeiro, niesiony na ramionach mieszkańców. Procesję kończy msza w kaplicy na Santiaguiño de Monte, po której pielgrzymi myją się wodą ze źródełka, a potem urządzają na polanie piknik.

Cabo Finisterre


(gal. Cabo Fisterra). Przylądek na galicyjskim wybrzeżu Atlantyku  pomiędzy wybrzeżem Costa del Morte na północ i Rias Baixas na południe.  Przylądek oddzielony jest od reszty lądu wąskim obniżeniem, na którym znajduje się miasto Finisterre, oraz dwie plaże:
- Playa Langosteira, długa plaża w zatoce  na północ od miasta
- Playa Mar de Fora po zachodniej stronie z piaszczystymi wydmami.
Między plażami znajdowało się starożytne miasto i port Dugium (dzisiejsze Sam Martin de Duio) zniszczone około VI wieku.


Przylądek tworzy grzbiet zwany Monte Facho, składający się z kilku wzniesień z skałami nazwanymi Piedras Santas (Święte Skały) Na wschód od grzbietu Monte Facho oddzielone niewielkim obniżeniem znajduje się Monte de San Guillermo 222 m n.p.m., na szczycie którego znajdują się ruiny ermita San Guillermo. U podnóża Monte San Guillermo, przy drodze na latarni morskiej znajduje się źródło, z którego jak mówi legenda wodę brał święty Jakub.   
Brzegi przylądka są skaliste i niedostępne, z wieloma podwodnymi skałami. W niewielkiej odległości na zachód od przylądka z wód Atlantyku wystaje skała Centolo, która w czasach celtyckich była elementem istniejącej tutaj świątyni Ara Solis, miejsce pogańskiego kultu słońca.


W grzbiecie Monte Facho znajdują się dwie grupy skał:
- Pedra Cagona 235 m n.p.m. na północy z dwoma kamieniami, które według legendy były miejscem odpoczynku Matki Bożej, po spotkaniu ze św. Jakubem w Muxia. Jeden z kamieni zwany pedra de abalar (balansujący kamień lub kamień logan) ma dar kołysania się, mimo dużej wagi każdego.


- Piedras Santas 242 m w środku, z dużym stosem kamieni,  z których jedna ze skał nazywana jest krzesłem św. Jakuba. Legenda św. Jakuba opowiada,  kiedy Apostoł przybył do miasta Dugium i świątyni Ara Solis, w celu chrystianizacji pogan, zmęczony, usiadł na jednej z tych skał, wyglądającej jak krzesło. Znak narysowany na kamieniu doprowadził go do ​​źródła, w którym ugasił pragnienie, a które po tym wydarzeniu nabrało cudownych właściwości.


Na Monte de San Guillermo 222 m n.p.m., w ruinach ermita San Guillermo znajduje się duży plaski kamień, który według legendy był łożem świętego Jakuba, a w czasach pogańskich miejscem rytuałów płodności, związanych z świątynią Ara Solis. 


Legenda, mówi, że wielu Chaldejczyków po upadku imperium w wyniku najazdu króla perskiego Cyrusa II Wielkiego w 539 r. p.n.e. opuściło swoje domy i udało się aż do miejsca gdzie słońce zachodzi na noc. Dotarli na Finisterre gdzie zobaczyli jak słońce znika w wodach oceanicznych, za którymi nie ma już nic. Zaskoczeni tym cudownym zjawiskiem  postanowili zbudować ołtarz skierowany na zachodzące słońce i nazwali go Ara Solis. Zamieszkujące tutaj celtyckie plemię Nerios obchodziło na przylądki „Neria” nad "Mare Tenebrosum” święto słońca i rytuały związane ze świętem płodności wykonywane w okresie najdłuższych dni na początku.  Ten rytuał nakazywał kobietom ubranym w rytualną suknię wejść do morza na obmycie przez dziewięć fal, a następnie na wzgórzu poddać się aktowi zapłodnienia.

rekonstrukcja świątyni Ara Solis

W I wieku p.n.e. dotarli tutaj rzymianie pod wodzą Decimusa Junius Brutusa, zwanego "Galicjaninem”.  Historyk rzymski Lucjusz Annaeus Florus pisał, ze nie chciał odejść z tego miejsca, patrząc z przerażeniem na słońce tonące z nieskończonym morzu.
Starożytni geografowie (Pliniusz Starszy) lokalizowali tutaj cypel Promontorium Nerium i ołtarz kultu słońca Ara Solis, budowany przez Fenicjan, którzy w pierwszym tysiącleciu p.n.e. kolonizowali wybrzeże Atlantyku i założyli legendarne miasto Dugium. W starożytności dochodziła tutaj rzymska droga do świątyni Sol Invictus – Niezwyciężonego Słońca zlokalizowanej na tym cyplu nazwanym przez rzymian Finis Terrae (Koniec ziemi).
Legenda o św. Jakuba podaje, że około 40 r. n.e. przybył na Finis Terrae i zburzył świątynię Ara Solis, a na jej ruinach, zbudował kaplicę. Wywołał tym gniew mieszkańców Dugium, którzy przepędzili Apostoła a kaplicę zburzyli. Opuszczając to miejsce święty Jakub rzucił klątwę na miasto i jej mieszkańców, którzy pozostali przy swoich pogańskich wierzeniach. Kilkaset lat później wielkie fale morskie wdarły się na ląd i zniszczyły Dugium.
W XI w. w ruinach kaplicy zamieszkał San Guilhermo. Jego łóżkiem był kamień służący do pogańskich obrzędów święta płodności i Ara Solis (kultu  słońca), zwany obecnie Pedra de San Guillerme.

Dugium


Cidade de Dugium. Nieistniejące starożytne miasto i port położony w obniżeniu między przylądkiem Cabo Finisterre a resztą lądu, w miejscu dzisiejszego San Martin de Duio. 
Założone przez Celtyckie plemię Nerios. Z Dugium prowadziła droga do świątyni Ara Solis  położonej na szczycie Monte Facho. Zniszczone najprawdopodobniej przez fale tsunami. Kataklizm zniszczył całe miasto. Ocalały tylko dwa woły które długo pływały w zatoce aż w końcu utonęły przekształcając się w dwie wyspy Os Bois de Gures niedaleko miejscowości Cee. Legenda przypisuje zniszczenie miasta klątwie rzuconej przez Jakuba Apostoła, który po przybyciu na półwysep Iberyjski bezskutecznie prowadził tutaj ewangelizacje mieszkańców,
Prace archeologiczne dokonały odkrycia wielu artefaktów (narzędzia, ceramika) w miejscu domniemanej lokalizacji miasta

Widok w kierunku nieistniejącego już starożytnego Dugium

Muxia sanktuarium Virgen de la Barca


Na Punta da Barca ou de Xavina w miejscowości Muxia na Atlantyckim wybrzeżu Costa da Morte znajduje się kamienny kościół -  Santuario de A Virxe de A Barca (Nostra Senora a Barca) miejsce corocznych pielgrzymek mieszkańców Galicji. Tu docierają również pielgrzymi z Santiago de Compostela wędrując śladami świętego Jakuba.

Muxia, punta da Barca ou de Xavina, sanktuarium Virgen de la Barca

Legenda głosi, że Apostoł św. Jakub Starszy opuścił Cabo Finisterre, gdzie zniszczenie pogańskiego ołtarza Ara Solis i głoszone kazania nastawiły wrogo mieszkańców Dugium do niego i do jego chrześcijańskiego posłannictwa i przybył do Muxii. Przebywał tam w samotności i lęku o siebie i swoje dzieło, modląc się i prosząc Boga, aby ludzie przestali być niechętni do słuchania słowa bożego i wrogo nastawieni do wiary w Jezusa Chrystusa.
Wtedy to Jakubowi ukazała się Maryja w łodzi prowadzonej przez anioły. Mówiła do niego, że jego misja wypełnia się i zachęciła Apostoła do wytrwania.  Na potwierdzenie spotkania Matka Boża zostawiła łódź na skałach tuż przy brzegu morza, a pod nią swój kamienny wizerunek. Łodź zamieniła się w trzy duże kamienie, które można jeszcze dziś zobaczyć i je dotknąć. Kamienie znane są jako:
"Pedra de Abalar" – „ kamień na biegunach” (kamień logan) był kadłubem łodzi;


"Pedra dos Cadrís" – „kamień nerka” to był główny żagiel;


"Pedra do Leme" który był sterem łodzi.


Po tym cudownym spotkaniu św. Jakub odzyskał odwagę i energię. Ponownie wyruszył do nawracania pogan na chrześcijaństwo.
Wiele wieków później znaleziono pod kamieniem figurkę Matki Bożej i przeniesiono do kościoła parafialnego z Muxii. Ale figurka w tajemniczy sposób wracała na wybrzeże. Uznano to za wolę Matki Bożej przebywania w miejscu spotkania ze św. Jakubem i nad tymi kamieniami została zbudowana kaplica nazwana Nosa Señora da Barca (Matki Bożej z Łodzi), w której umieszczono jej rzeźbę. Obecny kościół Matki Bożej z Łodzi został zbudowany w XVIII w. Zastąpił on małą kaplicę, która została zbudowana w X w. na miejscu istniejącym do tego czasu miejscu pogańskiego kultu celtyckiego, związanego z kultem kamieni.
Ludzie tradycyjneie nadal przypisują znajdującym się tutaj kamieniom  różne nadzwyczajne właściwości łaczące wierzenia celtyckie i chrześcijańskimi:
"Pedra de Abalar" będzie kołysał się pod stoami tego kto jest wolny od grzechu i wtedy spełni się najdroższe życzenie,
"Pedra dos Cadrís" ma moc uzdrawiania bólu kręgosłupa, reumatyzmu i dolegliwości nerek. Dziewięć razy trzeba przecisnąć się pod kamieniem aby moc kamienia zadziałała.
"Pedra do Temon" uwalnia od bólu głowy, jeżeli wsunie się głowę w skalny otwór.


Oviedo – Lucus Asturum


„Wyruszył więc Jakub z Jerozolimy i udał się do Hiszpanii, głosząc [naukę Bożą]. Stamtąd, przechodząc przez Asturię, doszedł do miasta Oviedo, gdzie jednak nawrócił [na wiarę Chrystusową] tylko jednego człowieka” .
Tak podaje najstarsza opowieść o misji świętego Jakuba w Hiszpanii, jaką jest powstała około VI wieku, łacińska legenda „Historia objawienia się Bogurodzicy błogosławionemu Jakubowi na kolumnie, gdy głosił (naukę Chrystusa) w okolicach Saragossy”, która, jako pierwsza, opisuje misję świętego Jakuba w Hiszpanii.

Jednak, kiedy święty Jakub wędrował przez dzisiejszą Asturię, nie było jeszcze dzisiejszego Oviedo. Między I a IV wiekiem znajdowała się tutaj rzymska osada Lucus Asturum, o której pisze  Ptolemeusz w swojej Geographice (II, 6, 28-37). Uważa się, że była głównym rzymskim centrum administracyjnym na północnym terytorium w Asturii Trasmontana. Anonim z Rawenny w swojej Cosmographii również wspomina je, jako enklawę Luco Asturum. Badania naukowe i archeologiczne nie określiły do tej pory jednoznacznej lokalizacji tej osady. Przypuszcza się,  że na jej miejscu mogło powstać na początku średniowiecza miasto Oviedo, lub położona kilkanaście kilometrów na północ miejscowość Lugo de Llanera, gdzie znaleziono ołtarz poświęcony Lares Viales.. Wększość badaczy skłania się do tej drugiej lokalizacji, chociaż nie znalazło ono pełnego potwierdzenia archeologicznego, a argumentem za jest miejsce leżące na Via Carisa z Kantabrii do Asturica Augusta (Astorga)  i łączące też lokalne rzymskie drogi w Asturii.

Lokalizacja archeologiczna Lucuc Asturias (1) w I wieku naszej ery i współczesnego Oviedo (2)

Saragossa sanktuarium Santa Maria del Pilar


„Dalej powędrował [Jakub] do Kastylii, która nazywa się Wielką Hiszpanią, a stamtąd do Małej Hiszpanii, która nazywa się Aragonia, do krainy zwanej Celtiberią, w której leży miasto Saragossa (Caesaraugusta). Tam więc błogosławiony Jakub głosił Słowo Boże przez wiele dni, ale tylko ośmiu mężów nawrócił [na wiarę Chrystusową]. Z nimi rozmawiał całe dnie o Królestwie Bożym, nocą zaś wychodził na brzeg rzeki, gdzie wyrzucano plewy, bo był tam spokój. Tam, po chwili snu, oddawał się modlitwie, usunąwszy się od zgiełku ludzkiego i zaczepek ze strony pogan. I oto po kilku dniach, pośrodku nocy, przybył Jakub ze wspomnianymi wiernymi, a byli już oni zmęczeni gorliwą modlitwą. Gdy więc ich zmożył sen, błogosławiony Apostoł usłyszał po środku nocy głosy aniołów śpiewających
"Bądź pozdrowiona, pełna łaski",
jakoby słodkie słowa inwitatorium do matutinum, zaczynające oficjum Dziewicy. Na to on padł na kolana i ujrzał Dziewicę, Matkę Chrystusa, pomiędzy dwoma chórami tysięcy aniołów, stojącą jakoby na kolumnie (pilare) marmurowej. Chór zaś wojska niebieskiego zakończył matutinum o Dziewicy wersetem
"Błogosławmy Panu".
Gdy oni je ukończyli, błogosławiona Maryja o najsłodszy obliczu, przywołała do siebie świętego Apostoła, i rzekła słodko:
"Oto, synu, Jakubie, miejsce gotowe, przeznaczone do oddania mi czci. W nim, dzięki twojemu staraniu, zostanie zbudowany mój kościół na moją pamiątkę. Spójrz teraz na tę kolumnę, na której zasiadłam. Syn mój a Twój mistrz zesłał go z wysokości. Wokół niego umieścisz ołtarz Kościoła. Na nim w szczególny sposób dzięki moim modlitwom i czci [mi oddawanej] będą miały miejsce znaki i cuda mocy Najwyższego względem tych, którzy w swoich potrzebach będą wzywali mojej pomocy. I stać będzie owa kolumna w tym miejscu aż do skończenia świata a w mieście tym nie zabraknie nigdy czcicieli Chrystusa".
Wtedy Jakub Apostoł, napełniony wielką radością, składał wielkie dzięki Chrystusowi oraz Jego Rodzicielce. I natychmiast niebiański orszak aniołów zabrał Panią Niebios i przeniósł znowu do miasta Jerozolimy i umieścił Ją w jej domku. A było to owe wojsko tysięcy aniołów, które Bóg posłał do Dziewicy w chwili, gdy Ona poczęła Chrystusa, aby Jej strzegły i towarzyszyły Jej na wszystkich drogach, aby ustrzegła nietknięte Dzieciątko. Zaś błogosławiony Jakub, radując się z tego widzenia i pocieszenia, natychmiast zaczął tam budować kościół. Wspomagali go ci, już wspomniani ludzie, których nawrócił na [wiarę w Chrystusa]. Miała zaś owa bazylika prawie osiem metrów szerokości i szesnaście długości, a była w niej owa kolumna na ołtarzu, na głównym miejscu, a był on od strony rzeki Ebro. Jednego zaś ze wspomnianych już nawróconych na wiarę Chrystusa, najbardziej zdolnego, błogosławiony Jakub wyświęcił na kapłana. Dokonawszy zaś konsekracji kościoła, opuścił Jakub owych czcicieli Chrystusa w pokoju, i powrócił do Judei, aby tam głosić [słowo Boże]. Nadał zaś temu kościołowi tytuł "Sancta Maria de Pilari".
Jest to kolejny fragment z legendy „Historia objawienia się Bogurodzicy błogosławionemu Jakubowi na kolumnie, gdy głosił (naukę Chrystusa) w okolicach Saragossy”, znajdującej się w powstałej w VI wieku księdze Breviarum Apostolorum.

Wybudowany przez apostoła Jakuba i jego uczniów kościół nad brzegiem rzeki Ebro w rzymskim mieście Casaraaugusta (dzisiejsza Saragossa), był pierwszym poświęconym ku czci Najświętszej Maryi Panny, ale od VIII w. wraz z całą doliną Ebro znalazł się pod panowaniem muzułmanów. Po zdobyciu Saragossy przez króla Aragonii Alfonsa I w 1118 r. w miejscu kaplicy wzniesiono kościół romański, zniszczony przez pożar w 1434 r., po którym zbudowano gotycką świątynię. W latach 1681-1754 dokonano wielkiej przebudowy według planów Francisco Herrery Młodszego, usuwając dotychczasową budowlę, pozostawiając jednak wewnątrz nowego kościoła miejsce, w którym znajdowała się  kolumna z figurą Matki Bożej i dostosowując do niej przebudowę kaplicy – sanktuarium  w 1725 r. wg projektu Ventury Rodrigueza.


Sanktuarium Virgen del Pilar (Nuestra Señora del Pilar) 
Kaplica zbudowana została z marmurów z greckiej wyspy Tynos, według koncepcji architekta Ventura Rodriguez, który nie zmienił miejsca figury Matki Bożej stającej na kolumnie, tworząc półkolistą ścianę ołtarzową podzieloną kolumnami na trzy części:
- grupa rzeźb wykonana przez Rodríguez Arellano w XVIII w. przedstawia świętego Jakuba i siedmiu mężów apostolskich. Według tradycji są to:  Indalecio, Eufrasio, Ktezyfon, Torcuato, Hesychius, Cecilio Segundo, wysłani ze św. Jakubem Starszym na półwysep Pirenejski do szerzenia chrześcijaństwa. Tutejsza tradycja utożsamia te osoby z grupą nawróconych przez świętego Jakuba w Saragossie,
- centrum stanowi ołtarz z grupą rzeźb reprezentujących Przyjście Matki Bożej.
- prawą stronę zajmuje figura Nuestra Señora del Pilar. 


Złocona rzeźba Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus, o wysokości 36 cm. wykonana w drewnie przez Juan de la Huerta w połowie XV wieku, stoi na jaspisowej kolumnie o wysokości 170 cm. przykrytej ozdobną koszulką. 


Na zewnętrz kaplicy, w tylnej ścianie ołtarza, znajduje się otwór umożliwiający dotknięcie tej kolumny. Niewielka drabinka przed figurą pozwala rodzicom przybliżyć przyniesione ze sobą niemowlę do figury Matki Bożej, aby "przekazać je pod opiekę Naszej Pani "
Na ścianach kopuły nad kaplicą Antonio González Velázquez  wykonał w 1752 r. polichromie przedstawiające Przyjście Hiszpanii i cud z Calandy.

W północnej nawie bazyliki obok sanktuarium Virgen del Pilar znajduje się barokowy ołtarz z figurą świętego Jakuba - Santiago Peregrino. 



Wielkim wydarzeniem jest święto Virgen del Pilar, patronki Saragossy i Hispanidad (Świata Hiszpańskiego). obchodzone 12 października jako święto narodowe Hiszpanii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz